Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Bezos – en stenhård chef med hästgnägg

Jeff Bezos är världens överlägset rikaste person. Och han blev det på detaljhandel.

I ­1990-talets början, när internet började nå utanför datanördarnas krets, hade Jeff Bezos ett bra jobb i finansbranschen. Men han fascinerades av webben och räknade ut att den totala internetaktiviteten hade ökat med svindlande 230 000 procent under helåret

1993. Hur kunde något växa så fort? Det måste finnas aldrig tidigare skådade affärsmöjligheter här. ­1994 sa han upp sig och öppnade nätbokhandel.

Världens största butik

Bezos var inte först, men han tänkte långsiktigt. Folk som känner honom tror att han redan från början siktade mot att sälja allt. Skapa världens största butik.

Därför prioriterade han att ta marknadsandelar före vinst. Och eftersom riskkapitalet magnetiskt drogs till den skimrande it-ekonomin, kunde han låta Amazon gå med förlust i sju år för att bredda sitt utbud och bygga upp sin dominans.

Kundfokus

Bezos ledstjärna är kundfokus. Med typisk hybris brukar han säga att Amazons målsättning är att ”höja standarden inom alla branscher, över hela världen, för vad kundfokus innebär”. En annan käpphäst är innovation – för att hålla sig kvar och växa i en bransch där grundkonceptet är lättkopierat.

Jeff Bezos har ett smittande hästgnägg till skratt men är en stenhård, detaljstyrande och hetsig chef. Det går många historier om hans begåvning och idéflöde men också om hans vredesutbrott och snålhet. Länge fick personalen betala sina parkeringsavgifter själva.

När någon i företagets barndom föreslog subventionerade busskort sa han nej. Folk kunde ju få för sig att lämna jobbet för att hinna med bussen. Han ville ha anställda som jobbade över hur mycket som helst utan att klaga.

Press på medarbetarna

Bezos tänkte inte missa en minut av den skenande utvecklingen och pressen på medarbetarna på alla nivåer var och är ökänd.

Enligt Brad Stone, som skrivit den senaste biografin, avskyr Jeff Bezos socialt samförstånd på en arbetsplats. Han anser att en passionerad och konfrontativ företagskultur ger bättre beslut.

Bezos siktade tidigt globalt och expanderade ­1998 till Storbritannien och Tyskland. Vid millennieskiftet bjöd han in den svenska förlagseliten till drinkmingel i Stockholm. En Amazonetablering i Sverige tycktes vara på gång.

Erbjöds köpa Adlibris

Apoteas vd, Pär Svärdson, som då drev den ännu rätt lilla nätbokhandeln AdLibris, insåg att hans företag i så fall skulle bli utkonkurrerat. Han erbjöd Bezos att köpa AdLibris.

Av detta blev dock inget. Våren 2000 sprack it-bubblan.

– Senare fick vi höra att Amazon hade varit veckor från att gå in i Sverige. De hade katalogiserat bokutgivningen, ett startdatum var satt men det kom en börskrasch emellan, säger Pär Svärdson.

– Just då hade Sverige en unik position. Vi var ett av världens mest uppkopplade länder. Sedankom betydligt större länder ifatt och vi halkade ner på Amazons priolista.

Svensk handel fick ett andrum på 20 år.

Lisbeth Lundahl

Mer om Amazon