Gunilla Wadstedt har tröttnat på det tunga och smutsiga jobbet med att byta däck.

”Jag är undersköterska och började jobba som det efter gymnasiet, sedan var jag hästskötare några år och därefter blev jag laboratorietekniker på Astra i 18 år. 

Sedan kom småbarn och sådant, däckfirman fanns inom familjen och jag tog över den eftersom jag ville ha mer flexibla arbetstider. Men det blev inte riktigt så, det blev mest jobb hela tiden.

Under 2 veckor får 245 000 bilar per dag nya däck

Det var inte riktigt meningen att jag skulle jobba med det fysiska, jag hade gått kurser i marknadsföring och företagsekonomi. Men nu har jag jobbat med det fysiska varje i dag i 15 år, det var bara att lära sig.

Det är helt klart tyngre än att vara undersköterska, även om jag inte jobbade som det i så många år. När man är inne i det kör man bara på. Nu känner jag att kroppen börjat tycka att det räcker. Axlarna är värst.

– Jag har alltid blivit bra bemött, och det har aldrig varit grabbigt, säger Gunilla Wadstedt.

Gunilla Wadstedt ser fram emot att få rena händer när hon slutar med däckbytena.

Under säsong är det jobb från morgon till kväll, tolvtimmarsdagar. Vi är i normala fall två här, men under säsong tar vi in två extra. Så det blir inte så mycket pengar över trots högsäsong, det är svårt att gå runt i den här branschen. Man är trött de där veckorna. Rätt slut, faktiskt, när de är över. 

Det är liksom bara att hänga i. Men man sover gott då.

Min kropp hade inte orkat ett helt yrkesliv, om man tänker att jag skulle jobba 15 år till.

Nu är barnen utflugna, och jag har hunnit tänka lite. 

Under de senaste åren har jag gjort min egen bokföring, gått utbildning, så jag slutar med däcken.

Det är helt klart tyngre än att vara undersköterska, även om jag inte jobbade som det i så många år

Gunilla Wadstedt

Vi flyttar våra kunders däck just nu till andra firmor så det inte blir besvärligt för dem. Det ena leder hela tiden till det andra, jag fortsätter som redovisningskonsult.

Själva jobbet, det tunga och smutsiga, ska bli skönt att sluta med, men det blir sorgligt med en del kunder som varit med sedan start. Och det finns väldigt många bra människor i däckbranschen, när jag började fanns inte särskilt många kvinnor. 

Jag har alltid blivit bra bemött, och det har aldrig varit grabbigt. 

Fast för att få fler tjejer att börja skulle vi behöva mer hjälpmedel. För det är så pass tungt. Men de är ofta för dyra för små verkstäder. 

Så med ett kontorsjobb kanske man orkar lite mer när man kommer hem.”

Däckbyte

80 procent av alla däckbyten på våren görs under loppet av två veckor.

Cirka 18 000 mekaniker ska under två veckor byta däck på 245 000 bilar per dag. Det blir 13 bilar per dag och mekaniker.

Under de två veckorna lyfter en mekaniker 30,5 ton, eller 2,2 ton om dagen.

Den 30 april är sista dag för skifte av dubbdäck till sommardäck i år. Transportstyrelsen har skjutit två veckor på slutdatumet på grund av coronapandemin.

Gunilla Wadstedt

Bor: Partille.
Ålder: 54 år.
Bäst med jobbet: Trevliga människor.
Sämst: Tungt och smutsigt, det ska bli kul att ha rena händer.