Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Bostadsbolag upplyser om corona: ”Vi är en viktig kanal”

Fastighetsbolaget Poseidons beslut att informera hyresgästerna om hur de ska hantera coronaviruset har väckt debatt bland fastighetsskötare i sociala medier.

På anslagen som satts upp i det kommunala bostadsbolaget Poseidons entréer i Göteborg, informeras bland annat om vikten av att tvätta händerna i 30 sekunder 20 gånger per dag.

Hyresgästerna rekommenderas också att hosta i armvecket, att hålla sig hemma om de har symptom samt att inte besöka stadens äldreboenden.

Delade meningar

Bra initiativ för att minimera smittspridningen, tycker vissa i Facebook-gruppen ”Fastighetsskötare utan gränser”. Andra påpekar att det inte hör till fastighetsskötarnas arbetsuppgifter att ”vara förälder åt de boende”.

Enligt Poseidons kommunikationschef Linda Thorsson har beslutet om informationskampanjen tagits i samråd med kommunen.

– Vi är en del av Göteborgs stad, som har beslutat att gå ut med information kring vad som gäller när det handlar om coronaviruset. Och med 60 000 hyresgäster i Göteborg är vi en viktig kanal. Det är de allmänna råden vi informerar om, som att tvätta händerna och att stanna hemma om man är sjuk, säger hon.

Är det många hyresgästerna som hör av sig om corona?

– Fler än vanligt kontaktar oss för att boka om ett besök.

Vilka riktlinjer har ni för era fastighetsskötare att skydda sig från smitta?  

– Vi uppmanar dem att fråga om hyresgästen känner sig helt frisk, och att annars boka om. Det är också bra om hyresgästen kan befinna sig i ett annat rum när arbete utförs. Vi har valt att ställa in alla möten som samlar många hyresgäster. Vi följer läget noga och har en stor beredskap, säger Linda Thorsson.

Mer om Coronaviruset