Jobb hotas när kedjorna har det tufft
Det senaste året har flera större kedjor gått i graven. Andra kämpar desperat för sin överlevnad. Handelsnytt reder ut vad det egentligen är som pågår – och var jobben kommer att finnas framöver.

Handeln skakas av den stora omställningen till e-handel, digitalisering och nya konsumtionsmönster.
Antalet arbetsplatser i handeln som sagt upp anställda har de senaste åren legat hyfsat stadigt. Men antalet personer som blivit varslade har ökat drastiskt det senaste året. Det beror på att det är större kedjor som går i konkurs eller skär ned.
Den traditionella butikskedjans fördelar har vänts till nackdelar, menar Jonas Arnberg, vd på HUI Research.
– En vass inköpsorganisation och etableringsavdelning som tidigare förde med sig fördelar riskerar för vissa aktörer i dag fel produkter och fel lägen. Konsumenter under 40 år har en annan logik. De går inte in i en stor butik för att inspireras. De har koll på nätet och olika influencers i stället.
Visstidare får sluta först
Stefan Carlén, chefsekonom på Handels, tycker att det är svårt att säga något om en kris i handeln just nu baserat på statistik om varsel och konkurser.

Stefan Carlén, chefekonom Handels.
– Handeln är inne i en långsiktig strukturomvandling. Men tittar man på längre perioder så är det mer konkurser och varsel vissa år och sen går det ner igen. Ett annat problem med varsel är att när handeln går dåligt gör man sig främst av med visstidare och de ingår inte i varselstatistiken, säger Stefan Carlén.
Det är inte nödvändigtvis så att kunderna handlar mindre – men de handlar på nya sätt. Jonas Arnberg menar att många av kedjorna som krisar borde ha gjort stora förändringar för länge sedan.

Jonas Arnberg, vd HUI Research.
– Om man tittar på de framgångsrika e-handelsbolagen så har de en mycket högre utbildningsnivå bland de anställda. Det krävs ny kompentens, till exempel analytiker.
Tufft att sälja andras varumärken
En annan sak som många av de krisande kedjorna har gemensamt är att de till stor del säljer andras varumärken.
– Det är tuffare med konkurrensen på nätet. Det finns alltid någon som har billigare Nike-skor. Kunderna är inte lojala utan söker upp det billigaste priset.
Många av krisbolagen befinner sig också inom modebranschen där ett skifte pågår. När en bransch kommer upp i att 15 procent av försäljningen sker på nätet avstannar butikshandeln och all tillväxt sker på nätet. Det har bok- och elektronikhandeln redan gått igenom.
Där slogs många företag ut och nu finns bara några få stora kedjor kvar. Jonas Arnberg spår en liknande utveckling inom mode.
Risk för konkurser i jul
Förra året gick Top-Toy med kedjorna BR Leksaker och Toys R Us i konkurs precis vid jul. Jonas Arnberg tror att det även detta år finns en risk för konkurser om julhandeln, som genererar stora värden, inte går bra.
– Jag skulle vilja säga att för modehandeln handlar det om vädernivå. Alltså att om det blir kallt så att de kan sälja varma skor och jackor så kan det rädda branschen. Jag brukar aldrig säga att vädret spelar roll men nu är det så tajt läge att det för några kedjor kan vara otroligt viktigt.
Viktigt med vassa säljare
Men deppa inte ihop. Jonas Arnberg och Stefan Carlén oroar sig inte för jobben i handeln. Men de kommer delvis se annorlunda ut. Kassalinjen kommer att försvinna. Samtidigt kommer kunderna att kräva att de fysiska butiker som finns har vassa säljare.
Enligt Stefan Carlén ökar antalet butikssäljare mer än vad antalet kassabiträden minskar.
Dagligvaruhandeln går fortsatt bra och antalet second hand-butiker ökar stort.
En annan del av handeln som står sig stark är lågprisaktörerna och outlets.
– Jag tror att handeln blir mer polariserad framöver. Det kommer att vara dyrare butiker med bra service och lågprisbutiker där kunden förväntas göra mycket själv. De som ligger i mitten kommer få det svårare, säger Jonas Arnberg.