I brytpunkten mellan augusti och september slog sig Sveriges lärarstudenter ner vid sina universitetsbänkar för ännu en hösttermin av studier som tids nog ska belöna dem med en lärarexamen och ett yrkesliv i svensk skola. 

Vid exakt samma tidpunkt så kom passande nog också ett glatt bud från det svenska skolsystemet: den svenska skolan går med vinst! Enormt mycket vinst! 

Det går så pass bra för svensk skola att vi inte ens behöver använda alla de skattepengar vi tillsammans har pyntat in för att få den att gå runt! 

Lärarna i svensk skola har så pass goda arbetsvillkor och deras elever får en så pass jämlik och rättvis skolgång att en halv miljard kronor istället kan tas ut ur skolverksamheten och gå till företagsvinster och utdelningar till aktieägare! 

Det låter ju alldeles fantastiskt – men ändå möttes det glada vinstbeskedet med ilska från både socialdemokratiska skolpolitiker och lärarnas fackförbund.

Vi måste inse att den första riskkapitalist som kan vakna en morgon och säga att “nej, i dag är min främsta prioritet svensk skolas ve och väl –vinsten får vänta!” inte är född och aldrig någonsin kommer att födas

Erik Löfgren

Fy, ropade de i kör till de aktiebolag som genererat maximal vinst till sina aktieägare. 

Hur ska man som helt vanlig lärarstudent, som lägger åtskilliga antal år av studier för att få ge sig ut i det svenska skolväsendet, förstå det här?

Jag är ordförande i Lärarförbundet Student Stockholm och tycker mig vara mer än lovligt insyltad i den skolpolitiska debatten i Sverige, men efter vida efterforskningar har jag inte lyckats komma fram till ett annat svar än detta: 

Det går inte att förstå hur det kan få fortsätta vara så här. Det är för dumt. 

Internationella engelska skolan (IES) och Academedia är börsnoterade aktiebolag. De har en enda konkret uppgift med sin verksamhet, att generera vinst till sina aktieägare. 

Det lyckas de väldigt bra med, eftersom Sverige har erbjudit dem ett världsunikt utformat skolsystem där det går att tälja vinst på den skolpeng som följer med varje elev och som är tänkt att till hundra procent gå till dennes skolgång och utbildning.

Men Internationella engelska skolan, som ägs av den grupp i samhället som håller svensk skolas välgång allra kärast (internationella riskkapitalister), har ett fastställt mål om att göra åtta procent i vinst varje år. 

Var tolfte krona som var tänkt att gå till lärarlöner, lärartäthet och extraanpassningar för eleverna går inte dit – utan läggs undan för att gå till vinst för riskkapitalbolaget och aktieägarna.

De gjorde det i år –  och sossiga skolpolitiker och lärarfack protesterade ilsket. De kommer göra det nästa år och året efter det och i precis alla år framöver.

Därför kommer vi i Lärarförbundet Student Stockholm att arbeta för att åtminstone Sveriges lärarfack ska ta tydlig ställning mot dagens världsunika och segregerande system som inte gynnar några andra än riskkapitalister och aktieägare

Erik Löfgren

Om vi inte stoppar dem. 

Vadå, förbjuda, utbrister ni i en kör. Är inte det dödskommunism? 

Jo, de vill gärna få oss att tro det, de enormt resurs- och lobbystarka grupper som plockar ut miljarder av våra skattepengar ur skolsystemet. 

Men det är i så fall precis samma påstådda dödskommunism som råder i världens resterande länder, klassiska dödskommunistiska stater som exempelvis USA och Tyskland. 

Ingen annanstans på planeten Tellus går det att hitta ett skolsystem som Sveriges.

Det är världsunikt att inte sätta stopp för detta kryphål där pengar som skulle gå till skolverksamhet går till vinster för aktiebolag.

Svensk skolpolitik måste sluta nära den barnsligt naiva drömmen om att “bara vi klagar riktigt högljutt så kanske de internationella riskkapitalisterna inser att svensk skola behöver alla skattepengar vi stoppar in i den”. 

Vi måste inse att den första riskkapitalist som kan vakna en morgon och säga att “nej, i dag är min främsta prioritet svensk skolas ve och väl –vinsten får vänta!” inte är född och aldrig någonsin kommer att födas.

Förklara grundläggande fakta om aktiebolag och deras verksamhet för ett litet barn och det kommer att förstå att vinsterna i svensk skola inte kommer att upphöra, oavsett hur många fy-pekfinger fackförbund och skolpolitiker kommer med.

Därför kommer vi i Lärarförbundet Student Stockholm att arbeta för att åtminstone Sveriges lärarfack ska ta tydlig ställning mot dagens världsunika och segregerande system som inte gynnar några andra än riskkapitalister och aktieägare.

Vi måste sluta bli arga vid varje kvartalsrapport – vi måste bestämt säga stopp.