Tågtrafiken ökar. På 25 år har persontrafiken på järnväg nästan fördubblats.

Det gläder Viktor Schön, bantekniker vid Infranord i Sundsvall – samtidigt som det skapar svårigheter.

– Ibland är det lika tätt mellan tågen på natten som på dagen. När vi gjorde om en järnvägsövergång mitt i Sundsvall nyligen arbetade vi helg och natt för att störa trafiken så lite så möjligt. Ändå fick vi bara jobba så där två timmar i taget.

– Vi gjorde så mycket vi hann, och gick och fikade när trafiken släpptes på. Så ringde vi tågklareraren i Ånge och fick kanske två timmar till.

Men det finns undantag. Just nu byggs ett nytt spår, ”Bergsåker triangelspår”, som ska göra att tåg norrifrån på väg mot Ånge slipper åka in i centrala Sundsvall och vända.

Här får bantekniker, signaltekniker med flera arbeta ostört upp till sex timmar per dag under en period.

Om Viktor Schön

Ålder: 30 år.

År i yrket: Två år och tre månader.

Utbildning: Byggprogrammet på gymnasiet, inriktning mot anläggning. Flera kortare utbildningar för yrket, till exempel ”Banteknik 1” vid Trafikverkets järnvägsskola i Ängelholm.

Lön: 32 000 kronor i månaden.

Bäst med yrket: Att få jobba utomhus på sommaren. Att jobben är väl planerade.

Sämst med yrket: Att röja snö i 30 minusgrader. 

Skönt, tycker Viktor Schön, som är den som ser till att spåret stängs för trafik när arbetet börjar på morgonen och öppnas när arbetspasset är över.

Hela 16 mil kabel ska dras för triangelspåret. Viktor Schön hjälper signaltekniker, teletekniker och elektriker att gräva kabelbrunnar.

Det är ett exempel på hur olika yrkesgrupper hjälps åt för att järn-vägen ska fungera.

Viktor Schön, som tidigare var byggnadsarbetare i olika småföretag, gillar att vara en del i ett större lag.

Om banarbetare

Arbetsmarknad: God. Mycket liten konkurrens om jobben, enligt Arbetsförmedlingen.

Snittlön: Vid Infranord i mellersta Sverige utom Stockholm var snittlönen 32 200 kronor i månaden före årets lönerevision. Snittlönen bör nu ligga närmare 33 000.

Fackförbund: Seko.

– Här är arbetet mer organiserat. Och det finns ett helt annat säkerhetstänk än vad jag upplevde i byggbranschen.

Viktor Schön har fått gå en rad utbildningar för att lära sig nya uppgifter. Som att köra arbetsfordon på spåret, och att vara olycksplatsansvarig.

– Vid en olycka är jag den som stänger av spåret för trafik. Jag har varit ute på en tågurspårning, och en olycka där 700 liter diesel läckte ut. Men tack och lov ingen olycka där människor skadats.

Mer vanliga arbetsuppgifter för en bantekniker är att byta slipers, byta räls, röja buskar och röja snö.

– Vi hade några kraftiga snöfall i vintras då tågförseningar inte gick att undvika. Det var tråkigt. Jag känner ju för vår del av Ostkustbanan och vill att trafiken ska fungera. Det är en del av yrkesstoltheten.

En arbetsdag med Viktor Schön

6.15 Frukost

Går upp, äter frukost. Tar även kaffe på jobbet, som ligger en minuts promenad hemifrån.

7.00 Arbetsdagen börjar

Arbetsdagen börjar. Vissa dagar delar en arbetsledare ut jobben, andra dagar vet jag redan vad jag ska göra.

7.10 Jobbar på spåret

Är ute på spåret och jobbar. Inga schemalagda pauser, men det kan bli avbrott när tåg passerar.

11.00 Lunch

Lunch, exakt hur dags den blir beror på hur tågen går. Åker iväg med arbets­kamraterna och äter matlåda, ofta i Infranords lokal i Sundsvall eller Gnarp.

11.30 Arbetet fortsätter

Fortsatt arbete på spåret.

15.30 Slut på arbetsdagen

Arbetsdagen är över. Klär om på ”Etableringen”, Infranords lokal i Sundsvall. Där finns dusch och bastu, är det vinter bastar jag för att tina upp.