Det är nästintill fullsatt i lokalen på Arbetsförmedlingens kontor i Solna när Katarina Borstedt ställer sig framför åhörarna för att berätta om Northvolts stundande jätteprojekt i Skellefteå.

Besöket är det femte av fjorton inplanerade i företagets informationsturné runtom i Sverige.

I den ännu icke existerande batterifabriken ska det enligt planerna anställas drygt 2 500 personer i Skellefteå fram till 2023. Många av dem måste rekryteras utifrån regionen.

– Det är tydligt att Skellefteå inte kommer att räcka för att tillsätta alla positioner. Runt hälften av våra medarbetare kan vi hitta i regionen, resten kommer vi att behöva leta efter i andra delar av Sverige och utomlands, säger Borstedt, ansvarig för kompetensförsörjningsfrågor på Northvolt.

För de allra mest ivriga går det att lämna in en intresseanmälan redan på plats i Solna, men framför allt handlar träffarna om att informera om vad som är på gång i Skellefteå.

En av dem som är på plats för presentationen är Wajih Taiara. Han har med sig sitt cv.

– Jag hade gärna jobbat med administration av något slag, det är jag duktig på. Men jag är egentligen villig att göra vad som helst. Jag ska prata med dem sedan på tu man hand och se om det finns något som passar mig.

TT: Kan du tänka dig att flytta till Skellefteå?
– Ja, jag har inga problem med det. Min son bor i Malmö och jag är separerad, så om jag kan få ett bra jobb kan jag absolut flytta.

Lika säker på sin sak är inte Niklas Fridstrand. Primärt söker han de tjänster som finns tillgängliga på Northvolt i Stockholm.

– Jag har min familj här, så en flytt till Skellefteå skulle vara lite svårare. Men jag utesluter det inte.

Northvolt

Bolaget Northvolt grundades 2015, då med namnet SGF Energy.

2017 gavs beskedet att bolaget valt att förlägga en tänkbar fabrik i Skellefteå samt utvecklings- och testfabrik i Västerås. Fabriken i Skellefteå ges namnet Northvolt Ett.

I juni 2019 kom beskedet att Northvolt har gjort klart finansieringen av batterifabriken i Skellefteå. Beskedet innebar att man får in totalt en miljard dollar i eget kapital genom en rad olika tunga investerare.

Fram tills nu har markberedning pågått i Skellefteå. Byggandet av själva fabriken väntas börja i augusti. 2021 ska batterifabriken vara redo att inleda produktionen.

Förutom fabriken i Skellefteå ska ytterligare en fabrik byggas ihop med Volkswagen i Tyskland.

Totalt har bolaget en orderbok på 13 miljarder dollar.

Källa: Northvolt.

Han har arbetat med utveckling av elfordon i 25 år, säger han.

– Jag tror det finns några bra roller för mig här, som testingenjör bland annat.

TT: Vad är det som lockar med ett jobb på Northvolt?
– Att man kan göra något bättre för miljön. Jag har kört elbil i 30 år och ett jobb där hade varit en naturlig fortsättning för mig.

När Katarina Borstedt avslutat sitt anförande omringas hon snabbt av många av åhörarna som vill veta mer om fabriken och vad som krävs för att få ett jobb. Företaget söker en mängd olika kompetenser, säger hon.

– Vi behöver allt som krävs kring en fabrik, med stödfunktioner och kringfunktioner. Sedan söker vi ingenjörer som ska säkerställa kvaliteten på produkterna samt bygga och underhålla processen. Vi behöver också många som ska jobba i produktion och ta fram batterierna.

Hon tror det finns mycket som lockar arbetssökande med en flytt till Skellefteå.

– Inte minst att få vara med på vår resa. Det är en spännande uppgift där vi bygger en ny basindustri i Sverige, och är man med tidigt kan man påverka hur det arbetet ska gå till. Dessutom är Skellefteå ett himla trevligt ställe.

Marc Skogelin/TT