Amerikanska kyrkan The Satanic Temple har uppmärksammats internationellt vid ett flertal tillfällen de senaste åren.

Inte minst för sin kamp för att få resa en staty av den gethövdade gudomen Baphomet utanför ett antal delstaters parlamentsbyggnader där politiker valt att placera monument över tio guds bud.

Man hävdar att ingen religion får ha särställning i ett land med religionsfrihet, därför bör Baphomet ha lika stor rätt att representeras som de kristnas budord.

När tokreligiösa abortmotståndarna i Westboro Baptist Church deklarerat att ”God hates fags” arrangerade satanisterna en ritual där samkönade par kysste varandra på pastor Fred Phelps mammas grav.

The Satanic Temple förkunnade att enligt deras tro hade modern efter ceremonin blivit lesbisk i himlen.

Det hela toppades med att rörelsens grundare Lucien Greaves placerade sin pung på gravstenen.

Viss förvirring råder kring det satanistiska templet.

Är de en kyrka eller bara en grupp politiska upptågsmakare som retar gallfeber på den kristna högern? 

Under festivalen Way Out West hade dokumentärfilmen Hail Satan? Sverigepremiär.

Greaves själv var på plats efter filmvisningen, vilket var en av festivalens intressantaste programpunkter.

Det blev – förmodligen till besvikelse för den svenske satanist som agerade ABF-gubbe med en ”fråga som egentligen inte är en fråga” om C.G Jung – tydligt att The Satanic Temple främst är en ateistisk proteströrelse.

Den konservativa kristna högern har gjort stora politiska framryckningar i USA under Trumps tid vid makten.

För att skydda religionsfriheten har man helt enkelt startat en religion. Greaves är tydlig med att det är just en kyrka vi pratar om, inte en politisk rörelse.

Annars skulle de inte kunna utföra sin aktivism på samma villkor som de kristna. Som motpol i religionsfrihetens namn.

Tillåts kristna skoltimmar i offentliga skolor – då kräver templet helt sonika att man även ska få arrangera ”Satans Barntimme”.

Att blanda in djävulen blir givetvis en extra provokation.

The Satanic Temples aktivism sätter fingret på vad som gått snett i den svenska debatten kring religion.

I USA utgör den kristna kyrkan en reell politisk kraft som vill vrida tillbaks klockan.

Kvinnors och HBTQ-personers rättigheter är ständigt hotade. I Alabama riskerar en läkare som utför abort nittionio års fängelse – på grund av lagar som klubbats igenom så sent som i våras.

Westboro Baptist Church med sin hatiska retorik är inte längre bara några ensamma galningar.

Sverige, ett av världens mest sekulära länder med en oerhört pragmatisk statskyrka, saknar förståelsen för vad som händer när en konservativ majoritetsreligion får faktisk makt.

I stället handlar vår diskussion främst om ett upplevt hot från minoritetsreligioner utan något som helst större politiskt inflytande över våra liv.

Tyvärr gick i någon mån luften ur mystiken kring The Satanic Temple i och med dokumentären och det efterföljande samtalet.

Jag hade väntat mig en nihilist som ville se jorden brinna.

Men på frågan vilket samhälle Greaves själv ville ha om han fick bestämma blev svaret det inte helt helvetiska, men möjligen lite tråkiga: ”Liberal demokrati”. 

När fan blir gammal blir han folkpartist.