I år förväntas svenskarna handla för 88 miljarder kronor på nätet. I städer som Stockholm, Göteborg och Malmö kan man beställa en vara på morgonen och få den hemlevererad samma kväll.

Utan att betala för själva leveransen. Sveriges Radios Kaliber har granskat vem som betalar. 

Kalibers reporter beställer ett paket bomullspinnar från Apotea för tolv kronor som kommer hem samma kväll. Leveransen för henne är gratis. Bolaget som kör bilen med bomullspinnar heter Homefleet.

Däremellan har ytterligare en underåkare varit inblandad i körningen som startade i uppländska Morgongåva – orten som är ett nav i svensk e-handel. Bland andra Apotea ligger där.

På frågan hur det går ihop svarar bolagets vd Pär Svärdsson:

– Nästa gång beställer kunden inte bara ett paket utan 10 eller 20 olika saker. Då blir det en fungerande affär för oss.

Han säger att han ”hoppas” att arbetsvillkoren för företaget som körde ut bomullspinnarna är bra, men han är inte säker.

Reportern fortsätter under en månads tid att beställa hem varor. Det blir totalt 16 leveranser. Några av förarna hon pratar med har 60-70 leveranser per kväll.

Många av dem som kommer hit i jakten på ett nytt liv betalar ett högt pris för sin hälsa

Yurii

De flesta är inte anställda av det företag som ansvarar för leveransen. Flera jobbar på åkerier som betalar löner under kollektivavtalsnivå.

Fem av företagen utreds eller har anmälts till Arbetsmiljöverket under det senaste året. Två av bilarna har inte rätt trafiktillstånd.

Bolaget som kom med bomullspinnarna, Homefleet, hade fem stämningar mot sig om uteblivna semestersättningar. Yurii heter en av förarna som stämt företaget.

Han kommer från östra Ukraina och berättar för radion att han ibland jobbade 250 timmar i månaden. Han jobbade för att få arbetstillstånd.

– Ofta var det sommardäck på bilar som vi använde på vintern. Vi frågade om vi fick byta men ofta fick vi inget svar. Det spelade ingen roll, du måste åka och leverera. Många bilar var i jättedåligt skick, berättar han i programmet.

Enligt Yurii ställs han en dag inför valet att komma till jobbet eller sluta, när hans barn blir akut sjuk i vattkoppor och han behöver vara hemma.

Han och de övriga förarna får hjälp av en jurist och får så småningom sina semesterersättningar.

Kaliber pratar med flera förare som bekräftar bilden av att företaget inte följer lagar och regler och att man tvingats köra med sommardäck på vintern.

Homefleets vd Sebastian Brodin säger att de här uppgifterna inte stämmer. Han säger i stället att man försökt hjälpa de tidigare anställda.

När Kaliber går igenom bolagets lastbilar visar det sig att var tredje inte är registrerad för godstrafik.

Enligt vd:n handlar det om att man hyrt ut till företag som inte kört just godstrafik. Efter intervjun registreras dock samtliga bilar som godstrafik av Sebastian Brodin.

Yurii jobbar i dag på ett bygge. Hans fru har fått arbetstillstånd och jobbar som städerska, därför kan familjen stanna i Sverige.

Yurii hann jobba på två olika företag som sysslar med hemleveranser och enligt honom exploaterar såväl asylsökande som människor med svag förankring på svensk arbetsmarknad. 

– Många utnyttjar det här eftersom folk vill ha de här dokumenten och de har ingenstans att ta vägen. Och inget att återvända till. Många av dem som kommer hit i jakten på ett nytt liv betalar ett högt pris för sin hälsa, säger Yurii.

Apotea uppger att bolaget efter Kalibers granskning ska se över kraven man ställer på underleverantörer och deras underleverantörer.