I söndags den 10 mars körde en av bussentreprenören Keolis bussar in i en skylt som hängde över en vägtunnel i centrala Stockholm.

Bussens gastuber exploderade och bussen fattade eld och blev totalförstörd, rapporterar Kommunalarbetaren.

Bussen var inte i linjetrafik och hade därför inga passagerare ombord. Bussföraren lyckades ta sig ut och ska ha fått lindriga brännskador. Han är fortfarande kvar på sjukhus.

– En av våra kamratstödjare har pratat med honom. Det var en otrolig tur att han klarade sig. Det är jag väldigt glad för, säger Stephan Gard, som är Kommunals huvudskyddsombud för Fredriksdalsdepån där föraren i olycksfordonet jobbar.

Gasbussarna är högre än vanliga bussar och ska därför inte köra genom den tunneln som föraren valde.

Gasbehållarna sitter ovanpå bussen och en fick rejäl smäll när bussen körde in i skylten som visar vilken maxhöjd som är tillåten.

– Ingen på Keolis har pratat med föraren än. Vi vet inte varför han valde den vägen. Det har ju skett olyckor där förut. Det gör det hela ännu värre, säger Stephan Gard.

Olyckan ska utredas, men det är ännu oklart hur.

– Tillverkaren borde vara väldigt mån om hur det här kunde ske. Jag vill veta vad som har hänt.

Stephan Gard säger att ingen på Keolis har känt till att gasbehållarna kan explodera.

– Vi har känt till att om den ska börja brinna så ska det vara rätt luftgasblandning och en gnista. Det kan bli en eldfackla som är flera meter, men att den kan explodera har ingen på Keolis känt till. Vi är tagna på sängen av hur det här kunde ske.

Tidigare i januari intervjuade KA brandmannen Tommy Carnebo, som är ansvarig för kommunikationsolyckor vid Södertörns brandförsvar. Han föreläser på heltid om olyckor i el- och gasfordon och berättade då för KA om det saknas kunskap kring hur dessa bränder ska hanteras.

– Jag blir mörkrädd när jag får höra att ingen på Keolis känner till det här, säger Tommy Carnebo.

Han är precis på väg hem från Strömstad där han har hållit i en föreläsning. Flera räddningstjänster har hört av sig, och även färjerederier och bilmekaniker. Men än så länge inget bussföretag.

Tommy Carnebo anser att det behövs en tydlig märkning dels var säkerhetsventilen som släpper ut gasen sitter och dels att det tydligt framgår att det är ett gasfordon.

– I dag är det inte alltid vi i räddningstjänsten ser om det är en gasbil, säger Tommy Carnebo.

Artikeln är tidigare publicerad i Kommunalarbetaren som tillsammans med Arbetet och fem andra tidningar ingår i LO Mediehus.