Världens miljardärer gör så stora uppoffringar nu för tiden.

• Facebooks Mark Zuckerberg skänkte bort nästan hela sin förmögenhet till välgörenhet.

• Entreprenören Elon Musk försöker rädda mänskligheten med elbilar och Marsraketer.

• På börsen har etik blivit ett säljargument för fonder.

Det låter ju fint det här!

Inte så värst, hävdar den före detta New York Times-kolumnisten Anand Giridharadas som anser att de superrikas gåvor snarare ska ses som en charad. Hans bok Winners take all fortsätter att skapa internationell debatt om elitens rikedomar. Inkomstklyftorna mellan fattiga och rika ökar i många länder.

De superrikas välgörenhet är egentligen bara en liten utgiftspost i en större kalkyl. Om man vill ha sin affär i fred måste man bjuda på några karameller.

Anand Giridharadas anklagas för att vara en cyniker. Det är förståeligt. Han rasar nämligen emot företagare och politiker som tror på så kallade win-win-lösningar (att alla ska vinna på en uppgörelse).

Storföretagens vinster ska öka, arbetarnas löner stiga och klimatet ska kunna räddas på ett sätt som alla tjänar på. Men när samhällen genomsyras av tanken på ”win-win” tystnar kritiken. Win-win förutsätter samförstånd.

Den som vill höja skatter måste ge tillbaka något till dem vars skatter höjs. Eliten vill ha betalt, en kick-back, för att gå med på förändringar. De lyckas därmed befästa sin ställning. Det blir därmed ännu svårare att fatta radikala beslut som kan leda till stora förändringar.

Anand Giridharadas förespråkar själv stora skattehöjningar. Han anser att det finns en övertro på näringslivets förmåga att hantera sociala frågor. Under sina föreläsningar undrar han varför samhället inte kan se till att fler kvinnor tillsätts i bolagsstyrelser. Han kräver att arbetare borde få större insyn i företagens lobbyverksamheter.

– Ni har rätt att veta hur ert jobb används, sa han till anställda på Google då han förra året var där och föreläste.

Föreläsningen spelades in och lades ut av internetjätten. På videon säger han att Google bidragit med mycket gott. Att läkare i fattiga länder nu kan läsa om behandlingar de aldrig tidigare hört talas om.

Men att bidra med goda saker räcker inte. Företag måste ibland stå tillbaka och inte kämpa emot politiska beslut som missgynnar dem.

– Det som är bra för ett företag är inte alltid bra för resten av världen, sa Anand Giridharadas till personalen på Google.