Hur skiljer sig jobbet som lastbilsmekaniker från det som ”vanlig” bilmekaniker?

Simon Pettersson funderar en stund på svaret.

– Allt är större. Det är inte så trånga utrymmen. Men det är tyngre fysiskt.

– Och så får man lära sig fler komplexa system, hydraulik till exempel. Jag jobbar i datorn i stort sett varje dag, eftersom olika styrenheter i bilen kommunicerar med datorn.

Att ”allt är större” gäller också kunderna och deras krav.

Ett åkeri kan förlora stora summor varje timme en lastbil står i verkstaden.

De gånger Simon Pettersson känner stress i jobbet beror det på att en kund står och stampar.

För att minska väntetiderna jobbar de knappt 40 lastbilsmekanikerna på Volvo Truck Center i Sollentuna i skift dygnet runt. En del helger har Simon Pettersson dessutom jour.

– Då rycker jag ut med jourlastbilen och fixar haverier på plats. Bilar som inte startar, eller har problem med styrning eller drivning.

Men den här morgonen har Simon Pettersson just renoverat en motor, ett jobb som har tagit två dagar. Nu återstår bara att byta olja.

Han lägger sig på rygg på ett rullbräde och sparkar sig in under den gigantiska motorn: 13 liters cylindervolym, 460 hästkrafter.

Skruvar loss oljepluggen och låter oljan rinna ut – inte fyra-fem liter, som i en personbil, utan 33 liter.

Och byter oljefilter – inte ett, utan tre. ”Allt är större.”

Simon Pettersson tog studenten en fredag. Måndagen därpå hade han jobb, precis som de flesta av klasskamraterna på fordonsprogrammet.

– Bra lastbilsmekaniker är svåra att hitta, säger Simon Pettersson. Bara på min verkstad skulle vi behöva anställa fem till.

– Det finns de som vill jobba här, men inte kan. Man måste ha rätt tänk. Och man måste vara stark. Det känns i nacken när du måste ligga halvt på sidan och hålla upp huvudet.

Jobbet kräver mycket, men ger också mycket tillbaka. Simon Pettersson är nöjd med lönen, och han trivs i verkstaden.

Särskilt när han får ta itu med någonting krävande, som att byta en koppling eller söka efter konstiga elfel.

– En motorrenovering är väldigt tung, säger Simon Pettersson. Men när den är klar, då är man verkligen nöjd.

En arbetsdag med Simon Pettersson

6.15 Går upp

6.45 Byter om

Kommer till jobbet, byter om.

7.00 Planerar dagen

7.15 ”Börjar jobba”

Börjar jobba. ”I dag började jag med att montera en växellåda.”

8.30 Rast

Rast. Äter medhavd frukost, i dag smörgåsar och kvarg.

9.00 Mekar

Mekar igen.

11.00 Lunch

Lunch. Äter i lunchrestaurangen på jobbet.

11.30 Mer jobb

Mekar vidare.

13.30 Rast igen

Kafferast.

13.45 Mekar

15.30 Fakturerar

Städar. Skriver in i min personliga dator vad jag har gjort, så att arbetsledningen kan fakturera.

16.00 Slutar för dagen

Om Simon Pettersson

Ålder: 25 år.

Fritid: Jakt. Motorsport, kör rally och ska börja tävla i crosscart nästa säsong.

Lön: 40 000 kronor i grundlön. Därtill jourersättning som kan bli 10 000–20 000 kronor i månaden, mer om det är mycket jobb. ”Lönen är bra. Men det tog nästan sex år att bli fullbetald. Vad man tjänar beror på hur hårt man jobbar och hur duktig man är.”

Om lastbilsmekaniker

Antal i landet: 5 300, inklusive mekaniker som servar traktorer och andra tunga fordon. Omkring tre procent är kvinnor.

Utbildning: Fordonsprogrammet på gymnasiet, inriktning mot lastbil och mobila maskiner.

Framtidsutsikter: Mycket goda. Åtta av tio företag i branschen har svårt att rekrytera, enligt Transportföretagen.

Lön: Motorfordonsmekaniker och fordonsreparatörer tjänade i snitt 28 500 kronor i månaden 2017 enligt SCB. Lönespridningen är stor.