Lena Nilsson stannar lastbilen på en innerstadsgata i Stockholm.

Första uppdraget i vintermörkret är en punktering för en säljare som behöver bil i jobbet.

Lena dyker ned i snömodden under det platta däcket. Hon konstaterar att punkan inte kan lagas på plats.

Vi kliver in i förarhytten och kör in i rusningstrafiken mot verkstaden.

– Värsta girl power! utropar den kvinnliga säljaren och pratar om trafiken, julen och teorier om konkurrenter som kanske skurit hål på hennes däck.

– Ja precis, fast nej det tror jag inte, svarar Lena Nilsson.

Just när hon lämnat bilen på verkstaden springer en man fram till Lena.

En gammal kund visar det sig. Nu står hans Volvo stilla, igen. Hon tar med honom och kör dit.

Det var värre förr innan räddningstjänsten hade den utbildning de har i dag. Då fick vi gå in och dra isär bilarna

Lena Nilsson

På några minuter hinner han berätta om julen, bebisen där hemma, nya jobbet och biljämmer.

– Ja, ja, precis, säger Lena.

Hon boostar igång det döda bilbatteriet och kör efter Volvo-mannen så att han säkert kommer fram till verkstaden.

Stresstålig, teknisk, dygnet runt-pigg och lite psykolog är viktiga egenskaper för yrket.

Inte sällan är Lena först på plats vid en trafikolycka.

– Det tar ju extra tid, då kan man behöva krama någon. Eller sätta personen i bilen. Eller det som fungerar i 99 procent av fallen med någon i chock, att ge personen en uppgift.

Det fungerar även på henne själv. Hon säger att hon aldrig blivit chockad just för att hon fokuserar på det som måste göras.

– Det var värre förr innan räddningstjänsten hade den utbildning de har i dag. Då fick vi gå in och dra isär bilarna. Man fick ju se allt. Nu gör räddningstjänsten alltid det och vi kan stå på håll och gå in och göra vårt jobb när det värsta är över.

Det knastrar till i radion. Avlägsna rapporter. ”Uppfattat, klart slut”.

Ibland kommer uppdragen på Lenas telefon, vars rosa skal är prytt med glittrande stenar.

Lena diskuterar möjligheterna att få igång en Tesla (renodlad elbil) mitt på Södermalm i Stockholm.

Det är ju en skillnad för mig och killarna. Numera vet jag vilka verkstäder som har fräscha toaletter och försöker ta mig dit

Lena Nilsson

Vid nästa larm utbrister hon ”en målvaktsbil, vad fan ska jag göra med den?”

Hon vill ha nya uppdrag hela tiden. Lunch hinns med ibland. En snabb rökpaus vid behov.

– Jag har utmärkt lungkapacitet och vet inte riktigt varför jag ska sluta nu vid 65. Jag har ändå rökt sedan jag var 12.

Toalettbesök då?
– Det är ju en skillnad för mig och killarna. Numera vet jag vilka verkstäder som har fräscha toaletter och försöker ta mig dit. Lexus är bäst, riktiga handdukar, luktar gott och allt. Men visst, i nödfall får en äcklig mack duga.

En arbetsdag med Lena Nilsson

5.00 Kliver upp

Kliver upp, vill ta det lugnt och hinna göra mig i ordning.

6.30 Lyssnar av radion

Börjar lyssna av larmradion för att höra om det verkar vara mycket.

7.00 Punktering

Skyndar iväg för första jobbet, en punktering.

8.00 Nästa jobb

Nästa jobb, en bil som inte startar. Folk har dåliga batterier så här års.

9.00 Skadad framruta

10.00 Hinner inte alltid lunch, tar en korv i farten. Har härdat min hunger med åren

12.00 Påkörning

Trafikolycka, en bil har blivit påkörd av en lastbil.

13.00 Stenbumlingar

Någon har kört på stenbumlingar.

14.00 Kaffepaus

Kaffe på kontoret.

16.30 Börjar dra hemåt

Börjar dra mig åt rätt håll, söderut. Har jag en tid att passa kan jag säga till att jag måste vara nära hemmet nu. Annars kan det dröja innan man kommer hem.

17.00 Kör hem

Om Lena Nilsson

Yrke: Bilbärgare.

Bor: Sköndal, södra Stockholm.

Ålder: Nyss fyllda 65, ”jag fortsätter så länge jag orkar”.

År i yrket: 40.

Utbildning: Självlärd, åkte med ”Svempa” 1978.

Bäst med jobbet: Fritt, omväxlande och jag får träffa människor

Sämst: Vädret så här års: kallt, mörkt, blött. Jag blir så smutsig när jag jobbar.

Känd från: Vägens hjältar, Kanal 5.

Om bärgare

Utbildning: Fordonsprogrammet kan vara en väg, man kan också åka med en erfaren bärgare som lärling. C-körkort krävs (för lastbil), CE-körkort är meriterande (lastbil med släp utan viktgräns).

Fackförbund: Transportarbetareförbundet.

Lön: 24 000 är medianlön.

Framtid: Visst rekryteringsbehov.

Källor: Lönestatistik.se, utbildningssidan.se, framtid.se