Efter tre storhelger då många har haft långledigt är de flesta tillbaka på arbetet igen. Precis som i augusti har tidningar och TV förmedlat tips om hur man ”hanterar jobbångesten”, ”överlever jobbstarten” och ”behåller semesterkänslan”.

– Om det är möjligt, börja jobba på en onsdag så att första veckan blir kort, föreslår till exempel stress- och arbetsmiljöforskaren Dan Hansson i SVT.

Tipsen i tidningar och andra media brukar lyda: Ta det lugnt i början, fika lite längre med arbetskamraterna och boka in något roligt att se fram emot första veckoslutet.

Men Torbjörn Åkerstedt, professor vid stressforskningsinstitutet i Stockholm, har svårt att hålla tillbaka en suck när Arbetet försöker pressa ur honom råd av det här slaget.

– De flesta människor tycker om sitt jobb och våndas inte inför att börja jobba, säger han. De tycker på sin höjd att det är synd att semestern är slut.

– Det är ingen större skillnad mellan att börja jobba efter sommarsemestern och att börja om efter julhelgerna. Eller att gå från söndag till måndag. Det handlar bara om att ställa om till att inte få göra som man vill hela tiden. Och det går ganska kvickt. Vare sig du går i kortbyxor första veckan eller inte.

Har man verkligen ångest inför jobbstarten hör man förmodligen till den minoritet som tycker illa om sitt arbete – och då kommer man att tycka illa om det jämt, inte bara efter semestern, resonerar Torbjörn Åkerstedt.

– Då får man ge sig in i jobbet och hantera det – eller söka ett annat jobb. Det är förmätet att ge tips som ska lösa det problemet. Det finns inga genvägar. Att trappa upp gradvis och sånt där som tidningarna vill att man ska säga… generellt är det meningslöst.

En viss skillnad finns ändå mellan att börja jobba efter sommarsemestern och att börja om mitt i vintern.

Sommarljuset innebär alltid att man är mindre trött, medan vintermörkret gör det svårare att komma upp på morgonen, säger Torbjörn Åkerstedt.

– Under ledigheten har framför allt yngre människor vant sig vid de sena läggtider som de egentligen föredrar, och kommer att vara tröttare än vanligt när de börjar arbeta igen. De har en klocka vars bottennivå infaller på dagen i stället för på natten där den ska vara.

Om Sverige skulle gå över till en permanent tid i stället för att växla mellan vinter- och sommartid (vilket diskuteras), så förordar stress- och sömnforskaren att det som nu är vintertid permanentas.

– Ljuset på morgonen är viktigare för oss än ljuset på kvällen, säger Torbjörn Åkerstedt. Att få ljus på sig på morgonen är en friskhetsfaktor.