Klimatångest bakom Årets julklapp
Du kan slippa julruschen och ändå ge årets julklapp. Den kan nämligen finnas hemma i din garderob. Men handeln kan vara lugn. Årets julklapp har ett högt försäljningsvärde, menar Handelns utredningsinstitut.

Pressbild/HUI.
I dag, mitt i den hysteriska Black Friday-rean, presenterades Årets julklapp – det återvunna plagget. Plagget som antingen är gjort av återvunnet material eller som är begagnat a lá second hand.
– Att kunna erbjuda en hållbar kollektion är snart ett måste för alla modehandlare. Klimatoro och ny tillverkningsteknologi gör det återvunna plagget till en klockren tidsmarkör. Bra design i kombination med hållbarhet skapar efterfrågan, säger Jonas Arnberg, vd på HUI research i ett pressmeddelande.
Ska representera tiden vi lever i
Tre kriterier är avgörande när HUI research tar fram Årets julklapp. Det återvunna plagget lever upp till alla, menar HUI.
- Ska ha ett högt försäljningsvärde: I framtiden kommer plagg av återvunna material utgöra en betydande del av modehandeln.
- Ska ha fått ett nyväckt intresse under året: Hälften av befolkningen känner klimatångest. En vecka före valet var miljö och klimat den enskilt viktigaste frågan för väljarna.
- Ska representera tiden vi lever i: Allt fler efterfrågar hållbara varor, förväntar sig att veta hur och var varor är producerade och vill kunna göra ställningstagande och klimatsmarta val.
Årets julklapp har delats ut sedan 1988, då bakmaskinen vann. Även förra året var temat klimat. Då utsågs elcykeln till årets julklapp.