Det har skrivits en hel del om Centerpartiets nya stjärna Jonas Naddebo, kulturborgarråd i Stockholm.

En kille som med jämna mellanrum kommer med nya friska idéer om hur stadens kulturekonomi ska fungera. Med sina härligt ogenomtänkta förslag som att privatisera biblioteken påminner han allt mer om ett gammalt TV-inslag där kungen besökte ett översvämmat Arvika.

Konungen konstaterade att han kunde ”komma med lite tips och goda råd” till den professionella uttryckningspersonalen på plats. Han är ju trots allt kung.

Med samma självsäkerhet stegar Naddebo, kulturpolitikens liberale monark, än en gång i klaveret.

I en intervju i Dagens Nyheter får han frågan hur han tänkt att Stockholms stadsteater ska bära sig på mecenatskap från näringslivet.

Naddebo konstaterar att han inte riktigt vet hur det ska se ut, men ”Ett bra exempel på ett fungerande samarbete går dock att se i föreställningen ”Våroffer”, där en skådespelare dansar med en industrirobot från ABB.”

Det är kanske nästan omöjligt för en lekman att förstå hur produktplacering som ersätter skådespelare är exempel på finansiering som ska hålla teaterscenerna vid liv. Men modern kultur måste få vara på gränsen till obegriplig.

Det är bara att buga och konstatera att vi inte vill vara sämre.

Här är därför fem förslag på lämpliga uppsättningar och samarbetspartners från näringslivet för Stadsteatern i vår.

Macbeth

Stockholm älskar sin Shakespeare. Och nu kommer han till Skärholmen! I en mäktig uppsättning av det legendariska dramat ser vi Sven Wollter i kanske sitt livs roll som usurpatorn Macbeth.

Bandet på Volvo gör en makalös debut i rollen som hans hustru, kungamakerskan Lady Macbeth.

I väntan på Godot

Samuel Becketts klassiker sätts upp på Klara soppscen med mästerkomediennerna Claes Månsson och Johan Ulvesson som Vladimir och Estragon.

Godot själv spelas av ingen mindre än de 500 uteblivna arbetstillfällena efter att golvkoncernen Pervanovo valde att ställa in sin storsatsning i Klippans kommun.

Fantomen på Operan

Passion. Besatthet. Raseri. Och förkrossande kärlek. Stora scenen behöver dra fulla hus. Och vad passar då bättre än Sir Andrew Lloyd Webbers Fantomen på operan?

Den skönsjungande Christine tolkas här av Sveriges souldrottning Lisa Nilsson. Men föreställningens verkliga stjärna är givetvis den vansinnige fantomen – spelad av Stridsbåt 90.

Ansvaret är vårt/Tingsten

Succén är tillbaka! Det är september 1958. Valår. Herbert Tingsten ska skriva ledarartikeln till söndagens tidning. Den här gången måste han gå emot tidningens politiska linje.

Det finns inget alternativ – demokratin står på spel. Alla människors lika värde måste försvaras. Att ta ansvar är vad som ger oss rätten att kalla oss människor. Robert Fux hyllades för sin tolkning av Tingsten i monologen – men får nu en utmanare när Ishotellet i Jukkasjärvi äntrar stadsteaterns lilla scen som DN:s legendariske chefredaktör.

Orfeus och Eurydike

Christoph Willibald Glucks opera Orfeus och Eurydike. Tidlös tragedi om kärleksparet som skiljs från varandra efter att Orfeus maka, den åtråvärda nymfen Eurydike, råkat trampa på en orm och fallit död ned.

Orfeus, förtvivlad av sorg, får hjälp av gudarna för att hämta tillbaka sin maka från dödsriket. I denna banbrytande uppsättning, sprakande av innovationskraft, spelas samtliga roller av Tommy Körbergs Spotifykonto.