– Eleverna lyssnar på mig och vi förstår varandra. Det är inte alla lärare som har det så.

Laith Shamon kan faktiskt inte komma på något som är dåligt med jobbet som lärare på yrkesgymnasiet i Huddinge.

I ett större perspektiv är det dock synd att de traditionella könsrollerna är så svåra att bryta, anser han.

Det går faktiskt inte en enda tjej på industriprogrammet. Branschen skriker efter svetsare och eleverna får ofta sommarjobb redan efter ettan.

– Jag försöker berätta om yrket och locka hit elever när skolan har öppet hus, säger han som ser ett bredare intresse för programmet, från bara ett par elever för tre år sedan till elva i år.

Den här dagen är många av eleverna ute på sin praktik, men vi träffar William Eriksson Andersson som följer med ner till verkstaden.

– Vi sätter ihop den så här, visar Laith Shamon och förstaårseleven tar över och sammanfogar det svarta plåtmaterialet genom kälsvets i ett t-förband.

William Eriksson Andersson ska bli svetsare som sin pappa, som har egen firma.

– Jag hade inte tänkt det först, men sedan provade jag och det var kul.

Under första året är halva tiden vigd åt praktik. Laith Shamon åker ut på arbetsplatserna och går igenom vad eleverna lärt sig.

Problematiska moment får de öva på i skolverkstaden sedan.

För läraren handlar det också om planering, om pappersarbete och praktiskt arbete, som den här dagen att åka till en firma och köpa plåtbitar till olika övningar.

Jag försöker berätta om yrket och locka hit elever när skolan har öppet hus

Laith Shamon

Själv har Laith Shamon tagit sig in i det svenska samhället och tagit sig fram i rasande fart. Familjen är assyrier/syrianier från Irak.

Men från att han var tio år bodde han utan att få gå i skola (och föräldrarna var analfabeter) i ett slags limbo i Jordanien, med sikte på att få flytta till Sverige som resten av släkten.

Det skedde inte förrän fem år senare. Som femtonåring kom han till Sverige, började nian och gick ut ett läsår senare med gymnasiekompetens.

Hur det gick till? Han gav sig sjutton på det.

– Och jag spelade fotboll, där lärde jag mig svenskan.

Efter yrkesgymnasiet fick han jobb direkt, blev gruppledare efter ett år och sedan svetsspecialist och bedömde om olika svetsningar höll måttet.

Efter tre år i yrket fick han tips om lärarjobbet och rekryterades direkt: ”Kom, bara!”, sa den tidigare rektorn.

En arbetsdag med Laith Shamon

8.30 Börjar jobba

Kommer till arbetsplatsen. Tiderna varierar från dag till dag.

8.50–14.30 Lektioner

Under torsdagarna lektioner i svetsning i skolverkstaden hela dagen.

Andra arbetsuppgifter:

• Åker ut på besök till elevernas praktikplatser. Har möte med elev och handledare. Sker också per telefon.
• I lärarrummet, som han delar med ett tiotal andra yrkeslärare, råder tystnad och arbetsro.

15.00–17.00 Avslutar

Avslutar arbetsdagen på skolan och åker hem.

Om Laith Shamon

Yrke: Industrilärare.

Ålder: 28.

Bor: Hus i Norsborg.

Utbildning: Industriprogrammet på gymnasiet i Norrköping. Licenser i svetsning. Ska läsa pedagogik för lärarlicens på universitetet nästa år.

Lön: Tjänar 32 000 kronor i månaden.

Bäst med jobbet: Att få jobba med ungdomarna.

Sämst med jobbet: Inget.

Om jag inte vore yrkeslärare: Fotbollsproffs. Har spelat i IK Sleipner, division 1 och provspelat för Brommapojkarna, när de låg i Superettan.

Om yrkeslärare

Antal i Sverige: 10 600.

Utbildning: Yrkeslärarutbildning 1,5 år på högskolan, förutsätter yrkeskunskaper från arbete eller eftergymnasiala studier på yrkeshögskola.

Medellön: 34 400 kronor i månaden 2017.

Fackförbund: Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund.

Framtidsutsikter: Stor brist och mycket goda möjligheter till arbete på lång och kort sikt.

Källor: Lärarförbundet och Arbetsförmedlingen