Arbetet Global

Få fackliga utrikesnyheter, reportage och fördjupning med Arbetet Global med Erik Larsson och Ivar Andersen

Facken som företräder 76 procent av de anställda på det franska flygbolaget godkände avtalet.

Det största pilotfacket SNLP sa dock nej till avtalet vilket kan innebära att de kan bli ytterligare konflikter.

Börsanalytiker har tidigare uttryckt att ett avtal är av största vikt för att kunna återställa flygbolaget.

Den senaste tiden har varit konfliktfylld. Förra året förlorade bolaget fyra miljarder kronor på grund av strejker.

De anställda har varit oroliga för sina jobb och det har även varit svårt för facket och företaget att komma överens om lönenivåerna.

I våras slutade den tidigare chefen, Jean-Marc Janaillac, då facken på flygbolaget tackade nej till bolagets lönebud. I slutet av augusti kom beskedet att Ben Smith, från Air Canada, skulle ta över vd-stolen, vilket Arbetet Global rapporterade om.

Tio franska fack –  däribland pilotfacken SPAF och SNPL och flera förbund som organiserar kabinpersonal –gick samman och la fram en kravlista som de välkomnade den nya chefen med.

På listan stod det att alla anställda ska få en lönehöjning, att den nya vd:n presenterar en tillväxtstrategi för företaget samt redogör för vad han ska göra för att jobben ska stanna i Frankrike.

Det nya avtalet ger en generell löneökning på 2 procent och gäller retroaktivt från den 1 januari 2018 och därefter sker en lika stor höjning från den 1 januari 2019. Facken krävde tidigare en höjning på 5 procent, enligt tidningen Financial Times.

Förhandlingar om ett nytt avtal ska inledas i oktober 2019.