På en av de mest trafikerade sträckorna i landet fanns sliprar som ruttnat.

I augusti 2015 fick Björn Weidlertz stor uppmärksamhet efter ett teveinslag om den farliga infarten till Stockholms Central.

Redan då var han kritisk till att Socialdemokraterna inte infriat sitt vallöfte om att återta underhållet i statlig regi.

– Besvikelsen på regeringen är enorm här ute. När S vinner valet glömmer de bort sitt vallöfte. Tydligen är det viktigare att hålla sig på god fot med allianspartierna än att infria det. Trams tycker jag, sade han till Arbetet då.

Sedan dess har hans arbetsgivare, statliga Infranord, förlorat underhållskontraktet på järnvägsnätet kring Stockholm.

Björn Weidlertz jobbar kvar inom bolaget. Han är arbetsledare för underhållet på tvärbanan, Saltsjöbanan och liknande spår i SL:s regi.

– SL har en mycket bättre approach än Trafikverket. Här har vi ett funktionskontrakt, som innebär att vi lagar när något är trasigt utan att fråga kunden.

Kontraktet är dessutom på nio år i stället för fem.

– Det innebär helt andra möjligheter till investeringar än vad Trafikverkets kontrakt möjliggjorde.

På Seko-klubben Infranord i Mellansverige låter man inte statsminister Stefan Löfven glömma vallöftet.

– Jag har inte sett något av det än. Det är dags för statsministern att komma ihåg att det är valår i år, säger Jörgen Lundström, ordförande i klubben.

Utredaren Kristoffer Arvidsson Thonäng på Seko konstaterar att generellt sett har underhållet inte blivit bättre, och det märks på att tågförseningarna inte har minskat.

Men varför krävs förstatligande?
– Trafikverket behöver framför allt genom egen personal på spåren öka sin egen kunskap om järnvägsunderhållet.