Vilka löner och villkor som ska gälla för så kallade utstationerade arbetare har länge varit en stridsfråga i EU och särskilt sedan unionen började utökas österut.

Byggnadsarbetare, städare och lastbilschaufförer från öst — eller snarare deras arbetsgivare — har i västra och norra Europa länge anklagats för att dumpa löner.

– Vi har kommit fram till en lösning som innebär att det ska vara lika lön för lika arbete på samma plats inom EU, säger Marita Ulvskog, efter en nästan nio timmar lång förhandling i Bryssel.

Ylva Johansson: Hindren undanröjda för utstationerade löner

Global

– Det har varit det övergripande målet, att man helt enkelt inte ska konkurrera med låga löner, utan att man ska konkurera inom EU med kvalitet och prestation och inte med lönedumpning.

Samtidigt finns strejkrätten tydligt med i uppgörelsen, vilket är centralt i den här typen av regelverk, säger Ulvskog.

För transportsektorn pågår separata diskussioner som senare ska bakas in i de nya reglerna.

– Om det är så att man inte lyckats få ordning och reda inom transportsektorn inom fem år så kommer paketet vi beslutat om i natt att få en ny chans att överföras till transportsektorn, säger Ulvskog.

Europafacket: ”Vi är besvikna”

Global

Det tog sju förhandlingsomgångar innan EU:s medlemsländer fick ihop en slutgiltig kompromiss.

– Det är en komplicerad fråga och stora skillnader mellan medlemsländerna. Från svensk sida har det varit otroligt viktigt att man inte skapar system som gör att vi inte kan behålla vår kollektivavtalsmodell, säger Ulvskog.