Varje år säljs guld och diamanter till ett värde av 2 700 miljarder kronor globalt. Inför Alla hjärtans dag och Mors dag spenderade enbart amerikanerna närmare 100 miljarder kronor i fjol.

Men arbetsvillkoren för de som jobbar inom guld- och diamantindustrin kan ibland vara brutala, påpekar organisationen Human Rights Watch i en ny rapport om just smyckesindustrin.

Till Alla hjärtans dag säljs smycken för flera hundra miljarder kronor världen över.

Bland annat utnyttjas barnarbetare, urbefolkningar har tvingats på flykt och gruvor har förorenat marker och vattenkällor.

Juvelerare och urmakare är beroende av komplexa produktionskedjor. Guld, diamanter och andra mineraler och ädelstenar utvinns i ett dussintals länder runt om i världen för att sedan exporteras och bearbetas i andra länder och omvandlas till smycken. Därefter säljs de vidare till återförsäljare.

Men återförsäljarna har ändå ansvar att se till att deras företag inte bidrar till brott mot mänskliga rättigheter genom sin försäljning. Både FN och OECD har riktlinjer för hur så kallad due diligence (företagsbesiktning) ska gå till.

Tiffany & Co klarade sig bäst i Human Rights Watch undersökning. Här från butiken i New York.

I rapporten från Human Rights Watch undersöktes 13 juvel- och klockförsäljare som tillsammans har en omsättning på cirka 270 miljarder kronor årligen.

Så här klarade sig företagen i utvärderingen som Human Rights Watch gjorde.

Utmärkt (företag som uppfyller alla kriterier för ansvarsfulla inköp)
Inget företag

Bra (företag som har tagit betydande steg mot ansvarsfulla inköp)
Tiffany & Co (USA)

Måttligt (företag som har tagit några viktiga steg mot ansvarsfulla inköp)
Bulgari (Italien), Cartier (Frankrike), Pandora (Danmark), Signet (USA och Storbritannien)

Svagt (företag som har tagit få steg mot ansvarsfulla inköp)
Boodles (Storbritannien), Chopard (Schweiz), Christ (Tyskland), Harry Winston (USA)

Mycket svagt (företag som inte kunde peka på åtgärder för ansvarsfulla inköp)
Tanishq (Indien)

Inget betyg (företag som inte lämnat information om ansvarsfulla inköp)
Kalyan (Indien), Rolex (Schweiz), TBZ Ltd (Indien)

Så gick undersökningen till

Human Rights Watch kontaktade de 13 företagen med brev och begärde möten med varje företag. Tio företag svarade. Nio skickade skriftliga svar.

Av dessa gick sex företag med på att träffa med Human Rights Watch. Ett annat företag träffade Human Rights Watch utan att skicka ett brev. Tre företag svarade inte, trots upprepade förfrågningar.

Human Rights Watch analyserade de åtgärder som företagen vidtar baserat på information som lämnats direkt av företagen, samt information från företagswebbplatser och andra offentliga källor.

Organisationen har också utvärderat styrsystem, standarder och certifieringssystem från branschorganet Responsible Jewellery Council (RJC), med över 1 000 medlemmar, inklusive producenter, återförsäljare och gruvföretag.