2018 är inte bara ett valår. För mig det är också 20 år sedan jag visade min fotoutställning Ecce Homo för första gången.

Det var tolv bilder som berättade Jesu liv i modern tappning. Det hade gjorts förr men det som var speciellt med mina bilder var att Jesus var tillsammans med Homosexuella och transpersoner.

Det var väldigt många som rasade och chockades svårt av de snälla och färgglada bilderna.

Det var två på den tiden kända krönikörer – Jan och Göran – som jag särskilt kommer ihåg.

I dag kanske vi ler åt deras gamla åsikter men skrattet sätter sig en aning i halsen då det visar sig att Ecce Homo 20 år efter kravaller och bombhot åter igen har blivit farlig att hänga i offentlighetens rum.

En känd medeltidskyrka ville så gärna hänga den på jubileumsåret men fick nej från högsta ort.

Hbtq-aktivister har kämpat för att visa den på känd fotografisk arena men intresset är svalt.

Jag tar det inte personligt, Ecce Homo är bilder som tillhör så många i Sverige.

Det egendomliga är att bilderna är farligare i dag än för 20 år sedan. Det ska vi tänka på när vi går in i valåret.

Vilka politiker kämpar bäst för konstens frihet? Under 30-talet tystades konstnärerna först.