Andreassons åkeri har krävts på miljonbelopp i arbetsgivaravgifter. Chaufförer som kört för dem har i efterhand krävts på inkomstskatt.

Efter att ha förlorat i kammarrätten och nekats prövning i Högsta förvaltningsdomstolen stämde företaget i juli staten i Stockholms tingsrätt, med skadeståndskrav på runt 20 miljoner kronor.

De vill ersättas för de arbetsgivaravgifter som de menar att Skattemyndigheten felaktigt krävt dem på.

Deras juridiske företrädare Alexander Broch hänvisar till att polska myndigheter har godkänt chaufförerna som egenföretagare.

– Hur kan då svenskt skatteverk komma och säga ”abrakadabra, de är inte företagare, nu ska vi anse dem som anställda”? säger han.

Han menar det strider mot EU-rättsliga principer om att man ska erkänna myndigheters beslut.

Så här har historien om Andreassons i sammandrag sett ut hittills:

2012

November: Skatteverket kräver Andreassons åkeri på 10,5 miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg för arbete som utförts 2010.

2013

Juni: Skatteverket kräver Zimit Transportförmedling på nästan sexton miljoner i arbetsgivaravgifter och skattetillägg för arbete som utförts 2011 och 2012. Zimit förmedlar egenföretagare till Andreassons, i styrelsen sitter Andreassons ägare.

December:Transport vinner ett mål mot Andreassons i Arbetsdomstolen. En chaufför som arbetat för dem och hanterats som företagare var, enligt domen, anställd.

Det innebär att kollektivavtalet borde ha följts. Företaget får betala 100 000 kronor i skadestånd.

–  Jag är inte här för pengar. Jag är här för principen. Jag kom till Sverige för att få jobb och ett bättre liv, men de behandlade mig som en hund. Unga polacker som kommer till Sverige för att jobba i framtiden ska inte behöva bli behandlade som jag blev behandlad. Det är därför jag är här, sa chauffören till Arbetet när fallet förhandlades i domstolen.

2014

Februari: Transport har, i Arbetsdomstolen, krävt företaget på 20 miljoner för att ytterligare ett hundratal chaufförer har arbetat på samma sätt. Det slutar med en förlikning där företaget betalar 175 000 till facket. Målet är svårt att driva då chaufförerna inte vill medverka.

Juni: Förvaltningsrätten prövar Skatteverkets krav mot Andreassons och Zimit. Beloppen sätts ned något, men i stort sett går man på Skatteverkets linje.

2015

Juni: Nästa instans, kammarrätten, prövar också Skatteverkets krav mot Andreassons och Zimit. Även här går rätten i stort sett på Skatteverkets linje, men beloppen sätts ned lite till.

2016

Maj: Det står klart att Högsta förvaltningsdomstolen inte prövar Skatteverkets krav mot Andreassons och Zimit.

2017

Juli: Andreassons lämnar in en stämning till Stockholms tingsrätt, mot staten. De kräver ett skadestånd på runt 20 miljoner, för att de anser att Skatteverket felaktigt krävt dem på pengar.

Augusti: Åkeriets ägare sätts i personlig konkurs av Varbergs tingsrätt.