Biofilmen upplever kristider. Och det beror inte bara på att folk väljer att se på film via internet, utan också på att det inte gjorts så många filmer som lockat en stor publik.

I augusti rapporterade Bloomberg att Hollywood går mot sin sämsta sommar på tio år. De svenska publiksiffrorna för 2016 var i sin tur de sämsta på nära 15 år.

Filmåret 2017 har också börjat i moll, med Amanda Kernells Same-blod och dokumentären Citizen Schein som lysande undantag. Men nu verkar det börja vända uppåt för svensk film.

Och det är ju ändå på hösten de flesta av oss vill kura inne i biomörkret.

I förra veckan hade Svenska Filminstitutet sin traditionsenliga höstpresentation på Filmhuset i Stockholm.  Vd Anna Serner lät omåttligt stolt när hon talade om höstens premiärer. Med all rätt:

• Förra fredagen hade Ruben Östlunds The square premiär, som den första svenska filmen på 66 år att vinna Guldpalmen i Cannes.

• Om en månad är det biopremiär för Tarik Salehs nya film, den egyptiska thrillern The Nile Hilton Incident, som tidigare vann jurypriset på ansedda Sundancefestivalen.

• Långfilmen om Björn Borg, som kort och gott heter Borg, är redan såld världen över och ska som första svenska film öppna filmfestivalen i Toronto.

Framgångsrikt, visst. Men också väldigt manligt.

Trots stora jämställdhetsambitioner lyser kvinnorna med sin frånvaro både framför och bakom kameran, med några undantag: Höstens mest påkostade produktion är Maria Bloms familjefilm Monky som får premiär till jul.

Och av trailern att döma verkar Karin Fahlén ha gjort höstens roligaste film i All Inclusive, en komedi i chartermiljö med Sveriges komiska superstjärna Suzanne Reuter i huvudrollen.

Hösten är här men svensk film verkar gå mot ljusare tider.