När semestern är slut och vardagen drar igång med allt vad det innebär av jobb, lämningar av barn och fiskpinnestekande, känner många oro och viss ångest. Det är helt normalt.

Att hitta tillbaka till rutinerna är ofta jobbigt, men för de allra flesta har stressen lagt sig efter några dagar när vardagslunken är igång.

Om det inte känns bättre efter någon vecka eller om du drabbas av panik och mår dåligt på riktigt är det dock ett tecken på att något inte stämmer, enligt Mikael Skifte, rehabiliteringskonsult på Stressmottagningen i Stockholm.

Hans råd om ångestklumpen inte ger med sig efter någon vecka är du ska prata med din chef så att arbetssituationen kan förändras. Om chefen inte lyssnar bör du vända dig till skyddsombud eller till facket för att få till stånd en förändring.

– Mår man dåligt kan man också behöva gå till läkare för en medicinsk bedömning, och eventuell sjukskrivning, säger han.

Varje år ökar antalet samtal till stressmottagningarna precis vid den här tiden efter semestern. Enligt Mikael Skifte är det inte särskilt konstigt att även sjukskrivningarna ökar de här veckorna.

– Många har bitit ihop och kört över sig själva under lång tid. De har struntat i kroppens signaler. När de sedan får vila kommer kraschen, och efter semestern kan de inte gå tillbaka till jobbet utan blir sjukskrivna, säger han.

För att undvika sjukskrivningar på grund av stress och utmattning, bör man som arbetstagare försöka att lyssna på kroppens signaler och säga till tidigt när jobbet går ut över ens hälsa och fritid.

– Men det är tyvärr svårt när man befinner sig i ekorrhjulet och rusar på. Många inser inte allvaret förrän de kraschar, säger Mikael Skifte.

Som chef gäller det att vara uppmärksam på medarbetarnas situation och att försöka arbeta förebyggande. Om sjukskrivningen väl blivit ett faktum är det viktigt med stöd vid rehabiliteringen.

– Arbetet måste anpassas och man måste få tid på sig för att komma tillbaka. Det går inte att köra på som innan.