– Först och främst tänker man ju på människorna som drabbats och deras anhöriga, säger Christer Persson, ombudsman på Byggnads med ansvar för Dalarna.

Han säger att han inte kan minnas någon lika stor olycka tidigare i regionen.

Vad han vet var det inga av Byggnads medlemmar som var inblandade. De flesta, kanske alla, var anställda hos en polsk underentreprenör, ett stort företag, till Skanska. Enligt företagets hemsida har deras många medarbetare stor erfarenhet av liknande byggen, särskilt broar. Företaget har verksamhet i, förutom Polen, Sverige, Norge och Island samt är på väg in i Finland.

– Man kan ställa sig frågan om att Skanska, när man vinner upphandlingen, väljer att sälja bort jobbet, säger Christer Persson och antyder att det kanske blev billigare för Skanska att göra så.

Persson säger att han inte vill spekulera i orsaker till olyckan eller brister som kan ha bidragit till det som skett. Han konstaterar att trycket är hårt i byggbranschen nu men har inga belägg för att stress skulle vara en faktor bakom olyckor.

Larmet om olyckan vid bygget av den nya Kajbron, intill Ulrikakyrkans kyrkogård, kom strax efter klockan 14 i går och en stor räddningsinsats drog i gång. Under gjutningen av brobanan över järnvägen var det något som gick fel. Formen med betongen rasade ner på spåren när ställningen den vilade på vek sig.

Tolv personer skadades och fördes till sjukhus. Enligt landstinget i Dalarna var sex av dem allvarligt skadade. Det handlar om krosskador, klämskador och trauma. Ingen av de drabbade har livshotande skador.

Polisen bevakar nu olycksplatsen som är avspärrad.

– Vi väntar på att Arbetsmiljöverket ska komma och göra sin inspektion. Deras rapport avgör hur vi sedan går vidare. Framkommer det sådana brister att det är fråga om brott kommer vi in i bilden men om det är en ren olyckshändelse är det inget mer för oss att göra, säger Stefan Wickberg, pressinformatör hos polisen Region Bergslagen.

Aftonbladet har talat med det polska betongföretagets platschef, Lukasz, som säger att det måste ha varit något fel på byggnadsställningen som höll uppe formen som man gjuter betong i.

– Kollar man på byggnadsställningen så höll den helt enkelt inte emot betongen. Vi hade hällt i 75 procent av all betong, vilket innebär att det inte handlade om några jättestora mängder, säger Lukasz till tidningen.

Han berättar också att byggnadsarbetare föll rakt ner i betongen när ställningen rasade.

– Alla hamnade under betongen och vi hade stora problem med att dra upp alla våra arbetare ur betongen för de sjönk ner i den och några kantbalkar höll dem uppe. Det var en galen situation.

Tågtrafiken genom Ludvika är stoppad efter olyckan, vilket orsakar störningar på sträckorna Hallsberg/Örebro—Borlänge/Gävle och Hallsberg/Örebro—Fagersta/Västerås. Det finns i nuläget ingen prognos för när tågtrafiken kan öppna igen.