Fartyget, som används för restaurang- och nöjesverksamhet, ägs av miljardären och dokusåpakändisen Leif-Ivan Karlsson. Han tog över det förra sommaren, men i våras gick han ut i lokaltidningen StockholmDirekt och beklagade sig över besvärlig personal som var ”sjukskriven hela tiden” och ”skyddad av facket”. Personalen var anställd i ett annat bolag, och han sa då att han skulle sätta det i konkurs för att i stället starta nytt med inhyrd personal. ”För mig är det helt chockerande. Som vi slitit och försökt göra det bra. Det är inte humant, man säger inte så om folk” sa en av de cirka 30 anställda, matrosen Tedde Scott till Arbetet då. Han hade jobbat på fartyget, med olika ägare, i cirka 30 år.

I februari i år sattes bolaget i konkurs, och de anställda sades upp på grund av arbetsbrist. Medan verksamheten fortsatte i nytt bolag med anställda från ett bemanningsbolag. När ett bolag går i konkurs gäller inte övergång av verksamhet i lagen om anställningsskydd. De före detta anställda fick delvis ut löner och andra ersättningar via den statliga lönegarantin. Men inte fullt ut eftersom garantin har ett maxbelopp för hur mycket var och en kan få genom staten.

Däremot kan facket i det här fallet utnyttja den så kallade sjöpanträtten, där fartyget kan användas som säkerhet för att få ut mer pengar. Där går nu Seko, med hjälp av LO-TCO Rättsskydd, vidare och stämmer bolaget till den särskilda Sjörättsdomstolen för runt tio av de före detta anställda. Enligt Sekotidningen handlar det om totalt 1,4 miljoner kronor.