Så lade EU-kommissionen slutligen fram sitt förslag om nya regler på vägarna. Men förbättringarna är små. Om inga avgörande förändringar sker i de förhandlingar som nu tar vid kommer social dumping fortsatt att förekomma för chaufförer från Bulgarien och andra östländer som kör i Sverige och övriga EU.

Men innan vi skäller på EU-kommissionens senfärdighet bör vi rikta fokus mot de företag som anlitar dubiösa fraktfirmor. Och här finner vi att svenska Ikea är en av de mest aktiva.

Ikea ratar fraktbolag med bra anställningsvillkor. I stället låter man sina Billymöbler fraktas över Europa av bulgariska brevlådeföretag som satt social dumpning i system.

En bulgarisk chaufför som flera veckor i sträck lagar sin mat på spritkök, sover i förarhytten, uträttar sina behov vid vägkanten och som dessutom har en lön som knappt går att leva på är den genomsnittlige chauffören på de företag Ikea anlitar. Ikea väljer därmed medvetet att dumpa människors liv för att öka sina vinster.

Samtidigt som förändringar i EU:s regelverk måste gå snabbare får vi alltså inte glömma att jättar som Ikea struntar i sitt ansvar.

Om de vill kan de ändra chaufförernas livsvillkor över en natt genom att välja fraktföretag med bra villkor och kollektivavtal. Men de vill inte.