Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Början till slutet för plastkassen?

Från och med i dag måste alla som säljer eller ger bort plastkassar informera om hur de påverkar miljön. Lindex är en av flera kedjor som börjar ta betalt för kassarna. ”Det får en att tänka till, behöver man verkligen påsen?” säger anställda.

På Lindex vid Sergelgatan i Stockholm pågår ett febrilt arbete. Butiken ska snart anordna ett babyshower-event. Samtidigt är det stora lanseringsdagen för miljöprojektet One bag habit. Grundidén är att börja ta betalt för plastpåsarna och skänka överskottet till miljöfrämjande ändamål.

– Både vi anställda och kunderna har reagerat jättepositivt på detta. Det får en att tänka till, behöver man verkligen en påse? Jag och många med mig har mer hemma än vad man behöver, säger Malin Berlin som jobbar i butiken.

Kollegan Lisa Åkesson och chefen Karin Maxlin håller med. Ett initiativ likt detta är efterlängtat.

– De två, tre kronorna kanske inte direkt svider i plånboken. Men att betala det varje gång gör att man stannar upp och inser att det här får jag göra för miljöns skull, säger Lisa Åkesson.

Eftersom Lindex genomför projektet tillsammans med H&M och Kappahl blir det enklare att börja ta betalt menar de. Är man ensam kedja så är det svårare.

– Det handlar om att informera också, säger Karin Maxlin. När jag var i New York nyss fick man varorna i en papperspåse. Längst ner låg en lapp där man uppmanades att återanvända påsen. Här kommer vi att ha skyltar vid kassorna och förklara idén för kunderna.

Bakgrunden till att kedjorna nu engagerar sig i detta ligger i ett EU-direktiv som säger att varje medlemsstat ska minska sitt använda av plastbärkassar. I Sverige ligger genomsnittet idag på 80 per år, i EU är det så högt som 198 per person och år. Målet är nu att få ner EU-snittet till 40 påsar per år till 2025.

I Sverige har det fått till följd att butiker som säljer eller ger bort plastpåsar nu måste informera om miljöeffekterna som påsarna får. En del nöjer sig att informera, antingen själva, eller genom samarbeten i branschorganisationer. Andra, så som Lindex, Kappahl och H&M, går ett steg längre och lanserar egna projekt i stil med One bag habit.