Lönedumpningen bland Ikeas underleverantörer har väckt ilska. Runt om i Europa har transportfack anordnat flertalet protester för att uppmärksamma att chaufförer från Östeuropa har usla arbetsförhållanden.

I slutet av februari uppmärksammade Arbetet Global en protestaktion som hölls i flera länder sedan det visat sig att det svenskägda företaget Brinkman Trans-Holland, som levererar varor till Ikea, hade utnyttjat förare från Moldavien och Polen.

För fler globala nyheter – följ oss på Facebook

Företaget hade betalat förare nedåt 2000 kronor i månaden och brutit mot kör- och vilotidsreglerna genom att tvinga chaufförerna att leva veckor eller till och med månader i sträck i sina lastbilar.

Det internationella transportfacket ITF anser inte att Ikea har lyssnat till kritiken och fortsätter nu därför sina protester mot möbeljätten.

Bland annat har ITF publicerat en film som visar hur Ikeas underleverantörers underleverantörer utnyttjar chaufförer.

– Ja, jag känner mig exploaterad. Jag tjänar säkert mindre än hälften än en holländsk förare i samma företag, säger chauffören Lucian från Rumänien, i filmen.

Malin Sennervall, presskontakt på Ikea i Sverige, har tidigare sagt till Arbetet Global att goda arbetsförhållanden är enormt viktigt och att Ikea har en nära dialog med svenska Transportarbetareförbundet.

 

Modern office buildings, condominium in big city downtown with Motorway, Expressway, Freeway the infrastructure for transportation in modern city, urban view at twilight time