Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Facket möter anställda efter terrordådet

Anställda som hamnade mitt i terrorattacken får besök av facket. De lyssnar och informerar om den hjälp butikspersonalen har rätt till.

– De anställda tog ett stort ansvar. De ska vara stolta över sig själva, säger Kim Larsen, verksamhetsassistent på Handels i Stockholm.

Butiksanställda på Drottninggatan och närliggande gator var bland de första att ta hand om flyende människor. De gav dem skydd och lekte med barnen. De var de sista att lämna när polisen väl släppte avspärrningarna.

I går fick de besök av Handels avdelning i Stockholm. För uppmuntran, kärlek och information om vad de har rätt till gällande krishantering och lön.
– Några bröt ihop helt när vi kom. Jag pratade med anställda som tagit hand om unga personer som var i city ensamma. Anställda som själva sett människor flyga i luften, säger Kim Larsen och ögonen blir blanka.

Hans bedömning är att krishanteringen fungerat bra. De stora kedjorna har utarbetade och välfungerande modeller för krishantering. Men även de mindre butikerna har skött detta bra. I det enstaka fall det inte gjort det har Handels agerat, det i egenskap av regionalt skyddsombud.

I dag, onsdag, fortsätter Kim Larsen och hans kollegor att besöka anställda. Fokus är på närliggande gator till Drottninggatan och Mall of Scandinavia, som stängde med anledning av terrorattacken.

Mer om Terrordådet på Drottninggatan