Littfest i Umeå blir ett folkligt möte med författare som Susan Faludi. Foto: Yvonne Rittvall

Susan Faludi. Foto: Yvonne Rittvall

Jag måste erkänna att jag blev ganska besviken när jag fick höra vad Susan Faludis nya bok handlade om när den kom på engelska 2016. En biografi över hennes ungerska pappa som korrigerat sitt kön på ålderns höst. Visserligen intressant, men ändå: en biografi över en okänd man.

Faludi är en av den feministiska rörelsens ikoner och hennes böcker handlar alltid om stora ämnen, som bakslaget för kvinnorörelsen efter Reagan (Backlash), kriget mot terrorismen (Den amerikanska mardrömmen) och sveket mot männen (Ställd). Och nu tycktes hon alltså ha grottat ner sig i familjekonflikter.

Men redan i inledningen av Mörkrummet blir jag trollbunden. Där skriver hon om hur hennes pappa, en machoman och filmmakare som levt den amerikanska drömmen, på äldre dagar flyttat tillbaka till Ungern för att bli hemmafru. Hon skriver om hur hon återfunnit sitt judiska arv, i ett alltmer antisemitiskt Ungern.

Genast förstår jag att detta handlar om så mycket mera än en könskorrigering. Utmärkande för bra biografier brukar vara att de lyckas spegla stora, kollektiva processer i enskilda öden. När Faludi skärskådar fadern får hon syn på en jude som försökt leva sitt liv i spåren efter förintelsen och en man som i den amerikanska drömmens tecken uppfunnit sig själv gång på gång.

Det är en sårig historia som berättas för läsaren, som också inbegriper författarens uppväxt. När Susan var liten skilde sig pappan och mamman, men pappan accepterade inte skilsmässan. I en urscen berättar Faludi om hur pappan sent en kväll bröt sig in i huset, misshandlade den nya pojkvännen och sedan fick det att framstå som om han försvarat sitt hem inför polisen.

Där och då, skriver Faludi, blev hon feminist. Detta får henne att reflektera över hur vi bygger upp våra identiteter genom negationer. Och plötsligt inser hon att pappan gjort just det hela sitt liv. I Amerika blir han protestantisk kristen för att han inte vill vara jude, i Ungern blir han kvinna för att han är trött på vara machoman etcetera.

Det är en makalöst bra biografi som Faludi skrivit. Kanske hennes bästa bok hittills. Faludi har alltid varit en stilist, men i Mörkrummet har hon överträffat sig själv. Boken kryllar av färgstarka bilder: Athena som spränger sig ut ur Zeus huvud, vargen i rödluvan som klär sig i farmors kläder, den fula ankungen som blir en svan.

Dessutom är det en modig bok. För att psykologisera en könskorrigering är att ge sig ut på ett minfält. Faludi trampar inte snett en enda gång.

Rasmus Landström

Sakprosa

Mörkrummet

av Susan Faludi

översättning Emeli André

Leopard förlag