Brinkman Trans-Holland har dömts i holländsk domstol för att ha utnyttjat förare från Östeuropa, främst Moldavien och Polen. Företaget har betalat förare nedåt 2000 kronor i månaden och brutit mot kör- och vilotidsreglerna genom att tvinga chaufförerna att leva veckor eller till och med månader i sträck i sina lastbilar.

Brinkman Trans-Holland, med kontor i Helsingborg och nederländska Emmen, har främst levererat växter till Ikea-varuhus i Skandinavien.

Lars Lindgren, förbundsordförande Transportarbetareförbundet.
Foto: Adam Ihse / TT

– Ikea har som strategi att utnyttja låglönearbetare. Men Ikea ska som beställare ha ett ansvar för hela transportkedjan. Vi ska fortsätta trycka på Ikea och visa på modeller som fungerar, säger Lars Lindgren, förbundsordförande på Transportarbetareförbundet.

– Vi förväntar oss att ett stort svenskt multinationellt företag ska dela svenska värderingar om allas lika rätt och värde.

Idag, 23 februari, hålls fackliga protester utanför Ikea-varuhus i Sverige, men protester är även planerade till varuhus runt om i Europa.

– Vi planerar nu hur vi ska gå vidare med detta. Självklart ska företag som vi anlitar följa lagen. För oss är goda arbetsförhållanden enormt viktigt och vi håller en nära dialog med Transportarbetareförbundet, säger Malin Sennervall, presskontakt på Ikea i Sverige.

Arbetet har försökt komma i kontakt med platschefen Nicklas Lindell på Brinkman Trans-Hollands kontor i Helsingborg. Men han är på semester och är inte nåbar, enligt personal.

Det är inte första gången som Ikea anklagas för att, via sina underleverantörer, dumpa transportlöner. 2014 gick transportfacken i Nederländerna och Belgien ut i en gemensam protest då transportföretaget Gilbert de Clercq dumpade löner för förare som körde ut möbler till Ikea.

Och i december i fjol visade den internationella fackliga organisationen ITF att Ikeas underleverantörer systematiskt utnyttjat arbetskraft från låglöneländer för att frakta varor i Sverige och Västeuropa.