Jonas Kellbergs installation lockar till dans.

Förra helgen öppnade en ny plats för häng i Stockholm: det nya statliga scenkonstmuseet snett bakom Dramaten. Kronobageriet från 1600-talet, huvudstadens äldsta bevarade industribyggnad, har renoverats varsamt och trots snirkliga stentrappor är museet både tillgängligt och inbjudande.

Huvudutställningen ”På Scen” består av fyra delar: dans, teater, musik och dockteater. Tanken är att besökarna i olika åldrar ska gå igång – på plats vid de många interaktiva stationerna (där det går att sampla instrument från olika tidsåldrar på Håkan Lidbos samplingsbar, prova olika sorters dockteater och – för den som är upp till tio år – iklä sig kända scenkostymer i minitatyr) och i förlängningen i vardagen: till att börja sjunga i kör, spela något instrument, gå med i en teatergrupp.

Jonas Kellbergs installation Gestrumentet omvandlar rörelser till dans och musik. Ens egen kropp blir en streckgubbe där minsta gest mynnar ut i en visuell virvel. Det är lätt att uppslukas, gå från att ändra ställningar till att börja dansa, kanske till och med göra en piruett.

”Många säger att de inte förstår dans. Men vi vill visa att du inte behöver förstå. Dans går rätt in i våra känslor. Det är en annan form av upplevelse”, säger curator Clara Åhlvik under pressvisningen.

Den tillfälliga utställningen ”… and it’s gone” (i höst byts den mot ”Ortens favoriter”), som är ett arkiv av grå mappar och minnen från uppsättningar, anspelar på paradoxen att göra ett museum av scenkonst – som ju är upplevelser i nuet. Men det är en onödig brasklapp eftersom övriga museet verkar fungera utmärkt. Här kommer det gå att tillbringa mycket tid med att såväl roa som bilda sig.

Museum

Scenkonstmuseet

Nytt statligt museum i Stockholm