Foto: Colourbox

Foto: Colourbox

Ljudbokens popularitet ökar kraftigt sedan det blev möjligt att lyssna på böcker via mobilen. Försäljningskurvan pekar spikrakt uppåt och ljudboksförlaget Storytel skördar framgångar på marknaden – där man når även manliga läsare.

Allt fler läser allt mer. Fast inte med ögonen, utan öronen. För att läsa behövs inte längre en fysisk bok. Med mobiltelefon och ett headset kan du lyssna på en bok när du springer, lagar mat eller städar. Allt du behöver för Keplers senaste, en klassiker eller Dylans memoarer är en mobilapp och du får tillgång till ett ljudbibliotek med tusentals titlar.

Ljudboken på cd-skiva slog igenom för tio år sedan och blev årets julklapp 2006. Men nu är det streamade ljudböcker som gäller och försäljningskurvan pekar spikrakt uppåt; 2015 rapporterade Bonnierförlagen en extrem tillväxt för ljudböcker.

Mest lyssnar vi på romaner och memoarer.

– Biografier går bra också. Som den här självbiografin jag läser nu av Phil Knight, om hur han grundade Nike, säger Storytels vd Jonas Tellander, dominerande aktör på ljudboksmarknaden.

Barn- och ungdomsböcker går allt bättre, fackböcker däremot har svårt att hävda sig med alltför många namn och faktauppgifter. Men historia, speciellt andra världskriget, går bra bland män.

Och någonting har hänt, för med ljudboken läser plötsligt fler män. Medan Akademibokhandelns kunder till 85 procent är kvinnor, är bara 70–75 procent av Storytels ljudboks-abonnenter kvinnor.

När LO gjorde läsarundersökningar för några år sedan hamnade bokläsning långt ned på de manliga medlemmarnas lista. Något ljudboken ser ut att ändra på. Till exempel för Transports medlemmar, där den fått stor betydelse genom 13 vägkrogs-bibliotek och två nedladdningsstationer utefter vägarna.

– Jättepopulärt, säger Maria Legge på Transport som arbetar med att sprida ljudboken till medlemmarna.

Att läsvanorna nu ändras bär Storytels succé syn för sägen om. Bolaget startade 2006, gjorde nästan konkurs 2008, men sedan vände det med besked när man knäckte den tekniska koden för lyssning direkt i mobilen. Försäljningssiffrorna rakade i höjden, så mycket att i juni i år köpte det inte längre så lilla Storytel det stora anrika bokförlaget Norstedts.

Till Storytels huvudkontor, i ett nybyggt tvåvåningskomplex på Östermalm, kommer skådespelare från Dramaten och Stadsteatern och läser in ljudböcker i treskift.

Hur ska en bra inläsning låta?
– Viktigt är att rösten inte tar över och förstör din upplevelse av hur du tolkar berättelsen. Utan den ska kännas som en trygg ledsagare genom texten, inte verka osäker, säger Jonas Tellander.

Vad är skillnaden mellan att läsa och lyssna på en bok?
– Den som läser en ljudbok är ofta på språng, rör sig ute i vardagen och är koncentrerad på annat också. Ljudboken måste vara tydlig, enklare att följa med i eftersom man inte alltid har så mycket tid för reflektion.

Jonas Tellander tar Elena Ferrantes Min fantastiska väninna som exempel.

– Den säljer otroligt bra i bokhandeln, men har svårt att ta sig upp på våra topplistor. De många italienska namnen ställer högre krav på dig som läsare.

Något han menar går att lösa tekniskt så att man hela tiden kan läsa på displayen samtidigt som man lyssnar.

– Då blir det lättare att ta till sig namn. Det skulle också vara bra för barn och den som lär sig svenska.

I dag marknadsförs deckare och relationer hårt på Storytels hemsida. En satsning görs också på författare som skriver direkt för ljudboksinspelning.

– Vi försöker trigga dem till det.

I satsningen har hittills ett tiotal titlar getts ut, alla uppdelade i tio avsnitt. Jonas Tellander hoppas på nya lyssnare. Män är en intressant grupp.

– Formatet funkar bra i tevevärlden. Det är också ett sätt att strukturera berättelserna. Vi tvingar fram cliffhangers mellan avsnitten samtidigt som det ska finnas långa bågar i berättelsen som knyter ihop allt på slutet. Det är värt att prova. Men till syvende och sist måste berättelsen vara bra.

En av titlarna i serien är Maria Moncius Maskeradstaden. När hon skrev den på ett halvår jobbade hon mycket med hur karaktärerna låter.

– Hur pratar dom? Vad säger dom? Vad har de för jargong? Sådant blir än viktigare när läsaren lyssnar, säger hon.

I dag finns Storytel i sex länder i Europa, och fler verkar det bli. Branschtidningen Svensk Bokhandel rapporterar några dagar efter Arbetets intervju att Storytel är på bokmässan i Förenade Arabemiraten.

– Vi är nu i gång med att teckna de första avtalen för ljudböcker på arabiska, och hoppas så småningom kunna erbjuda dessa till våra lyssnare, säger Jonas Tellander.

Gert Lundstedt

Vd backade från kollektivavtalsmotståndet

Vid ett av Storytels många förlagsuppköp nyligen (Massolit) ville Jonas Tellander säga upp kollektivavtalet. Han menade att det räckte om man gick igenom villkoren i hans anställ-ningsavtal och lade sig på samma nivå som i kollektivavtalet. Men vid köpet av Norstedts växte kritiken mot Tellanders inställning.

– Jag har backat. Har ett företag lång tradition av kollektivavtal ska det så klart finnas kvar. För mig är det inte någon viktig fråga längre.

På sikt, säger han, kommer förmodligen alla jobba inom samma bolag och ”då kan det vara så att vi har kollektivavtal för alla”.