Foto: Claudio Bresciani/TT

Foto: Claudio Bresciani/TT

Rosanna Johansson klänger sig upp i hytten på sin Volvo F9 med 300 hästar under huven och vant rattar hon ut grusbilen på vägen. Hon har just lämpat av ett lass med grus från ett bygge på återvinningsstationen utanför Gustavsberg.

Rattat grusbil har hon gjort sedan 2012 och hon stortrivs med det.

– Fast just den här bilen är inte så kul, jag brukar köra en mycket större med släp, säger hon och ursäktar den ostädade hytten.

Dragbil med släp betyder att det kan vara bökigt att ta sig fram, men det är också det som är utmaningen.

– Backa med släp där det är så trångt som möjligt, det är utmaningen, säger Rosanna Johansson.

Att hon skulle bli lastbilschaufför var kanske inte helt otippat. Morfar hade åkeri och ”lilljäntan” fick åka med och på den vägen är det.

– Han blev jättestolt och glad när jag berättade att jag skulle bli chaufför, berättar Rosanna Johansson.

För dagen är det grusbilar som gäller, men hon har kört det mesta. Matbilar, sopbilar, betongbilar och containrar. Var och en ställer speciella krav.

– Att slippa sitta still, det händer saker hela tiden och man träffar massor med bra och olika folk, det är det som är grejen med det här, säger hon.

Inte minst friheten att själv kunna planera sina körningar, kunna starta tidigt och jobba mycket. Mindre roligt är att vara ung tjej i en mansvärld.

– Det är en tuff bransch och inte ovanligt med trakasserier, så det gäller att vara tuff själv för att inte bli överkörd, säger hon.

Lasset är tömt, de sista gruskornen utskottade från det buckliga lastflaket. Dags att köra och hämta ett nytt lass. Sex–sju turer om dagen till tippen hinner det bli på ett pass. Lönen hänger på hur många vändor Rosanna Johansson hinner köra vid sidan av grundlönen.

– Min åkare betalar bland de bästa grundlönerna, så jag klagar inte, säger hon och glider sakta ut på Lagnövägen.

Än så länge är vägarna torra. Tryggt och fint.

– Jag längtar inte till vinter. Hala vägar med grusbil är ingen höjdare konstaterar Rosanna Johansson.

Om fem år då, vad gör du då?
– Kör bil, om jag inte provat något annat. Jag skriver när jag är ledig. Kanske kan det bli en bok, säger hon och gasar iväg.

Klicka på tidslinjen för att se den större.

Klicka på tidslinjen för att se den större.

Om Rosanna Johansson

Ålder: 25 år.
Yrke: Lastbilschaufför, just nu är det grusbil som gäller.
År i yrket: Kört sedan 2012.
Utbildning: Gymnasiet, Fordon och transport. Ett år allmänt och två år med inriktning på transport.
Fackförbund: Transport.
Bäst med jobbet: Friheten, att inte sitta still, att få träffa bra människor.
Sämst med jobbet: Tufft att vara tjej, vinterhalka och olycksriskerna.

Om lastbilschaufförer

Antal: Cirka 92 000.
Lön: Det beror på vilken sorts fordon du kör, erfarenhet och år i yrket samt ackord. I snitt tjänar en lastbilschaufför som jobbar dagtid  cirka 26 000  kronor i månaden plus eventuell ackordsersättning och ob.
Framtid: Det kommer att behöva anställas tusentals nya chaufförer. Många äldre närmar sig pension. Transportbranschen expanderar dessutom ständigt. Konkurrens från utländska chaufförer gäller i första hand fjärrtrafik.