G÷TEBORG 2016-08-05 Utsl‰ppen frÂn sjˆfarten i haven kring Sverige ˆkar och bidrar till ˆvergˆdning och fˆrsurning av ÷stersjˆn. Danmarkf‰rjan Stena Jutlandica p v‰g in i Gˆteborgs hamn. Foto Bjˆrn Larsson Rosvall / TT / Kod 9200

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

En större strejk i Göteborgs hamn är under uppsegling. – Det kommer att få mycket stora konsekvenser, säger Joakim Ärlund, vd på Sveriges Hamnar.

Svenska Hamnarbetarförbundet har gjorts sig ovän med både arbetsgivaren och det andra hamnfacket, Transport. Hamnarbetarförbundet har inget kollektivavtal med Sveriges Hamnar trots att man organiserar merparten av hamnarbetarna, och är därmed inte bundet av fredsplikt.

Arbetsgivaren har däremot kollektivavtal med LO-facket Transport.

Hamnarbetarförbundet har bland annat en del krav på bättre arbetsvillkor och arbetsmiljö — grundläggande fackliga frågor.

– Många små skitfrågor egentligen, säger Erik Helgeson, styrelseledamot i Hamnarbetarförbundet.

Förhandlingar pågår in i det sista. Men om ingen lösning nås bryter strejken mot containerhamnen APM Terminals i Göteborg ut klockan 14 på tisdag — och effekterna på export och import kommer att bli högst kännbara, enligt Joakim Ärlund.

– Tanken är att det ska skapa allvarliga störningar, utan att stänga ner verksamheten helt utom korta stunder, säger Helgeson.

Runt 50 procent av all containertrafik i Sverige går via Göteborgs hamn. Och en strejk kommer att göra att bara runt en tredjedel av driften kommer att vara i gång, enligt Joakim Ärlund.

Dessutom har Hamnarbetarförbundet lagt en blockad på andra hamnar som innebär att dessa inte får hantera gods som skulle ha lastats av eller på vid APM Terminals i Göteborg.