STOCKHOLM 2015-08-28 Lars Lindgren, ordfˆrande Svenska Transportarbetarefˆrbundet Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT / Kod 30142 ** OUT DN och Dagens Industri (‰ven arkiv) och Metro**

Lars Lindgren. Foto: Tomas Oneborg/TT

Stödet för Transports sittande ordförande Lars Lindgren är stort inför det kommande ordförandevalet ute i avdelningarna.

LÄS OCKSÅ Lars Lindgren vill fortsätta trots åldersstrid

Det är ingen hemlighet att Lars Lindgren vill fortsätta styra förbundet. Han har också stort stöd i lokalavdelningarna visar tidningen Transportarbetarens rundringning.
–Det finns ett hundraprocentigt stöd för Lars Lindgren, säger till exempel Kenneth Pettersson, ordförande för avdelning 12 i Malmö.

Liknande tongångar hörs från åtminstone 16 av förbundets 25 avdelningsordförande. Övriga vill inte säga något eller är inte lika entydigt positiva.

Ordförandefrågan kan komma att bli den hetaste frågan på kongressen i början av juni nästa år.
Man skulle kunna tro att frågan i praktiken är avgjord, men i botten finns ett  hinder för  omval.

Lars Lindgren fyller sextio år månaden före kongressen och ska enligt det ombudsmannaavtal han går under bli pensionär vid sextio.

Han ser själv inga hinder att sitta kvar. Till tidningen Transportarbetaren har han i en tidigare intervju sagt;
– Jag har mycket kvar att ge. Jag kan inte tänka mig att sluta arbeta i maj nästa år när jag fyller sextio år. Jag fortsätter gärna som ordförande i stället för ta jobb någon annan stans.

Transport leds i dag av ett verkställande utskott (VU) på tre personer. Det är förbundsordförande Lars Lindgren, förbundskassör Tommy Wreeth och förbundssekreterare Markus Pettersson. En klar majoritet av avdelningsordförandena är nöjda med deras arbete.

Debatten kommer att handla om Lars Lindgren kan sitta kvar eller om hans anställningsavtal ska gälla.

Blir det ett ja till omval, dyker en annan intressant fråga upp. Kan han få både pension och ordförandeersättning samtidigt?

Premierna till denna pension har betalats in löpande av förbundet och finns på den anställdes eget pensionskonto.
Under årens lopp har åtskilliga ombudsmän gått i pension och sedan ombetts hoppa in igen, när det uppstått behov på avdelningarna skriver Transportarbetaren. Inhopparna har då lyft sin pension plus full lön från förbundet.

Kritiker har ifrågasatt om det är rätt att lyfta lön och pension samtidigt. Andra röster påpekar att vanliga löntagare också kan ta ut sin ålderspension från 61 år och samtidigt fortsätta jobba.