nsb

Igår utvidgades lokförarstrejken och nu ställs allt fler tåg i Norge in. Foto: Terje Pedersen

Den norska tågstrejken kan spridas till Sverige. Efter ett misslyckat medlingsförsök fortsätter den norska lokförarstrejken och Seko bekräftar att man haft kontakt med det norska tågfacket.

– Vi har haft kontakter med svenska Seko, säger Jan Even Nystad, vice ordförande för Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).

Tågkompaniet som ägs av norska NSB, kör i Sverige och kan komma att beröras om svensk Seko beslutar att gå ut i en sympatistrejk för att stödja de norska lokförarna.

Jan Even Nystad säger att de norska och svenska facken haft kontakt med varandra och diskuterar möjligheten att utvidga konflikten över landsgränserna.

Förhandlaren Per Ola Fällman på Seko bekräftar att förbunden haft kontakt.

– Men jag vill inte kommentera detta nu. Vi hade precis kontakt för några timmar sedan och inget är bestämt, säger han.

Att medlingen misslyckades under torsdagen innebär att den månadslånga konflikten kommer att fortsätta.

– Vi ger oss inte förrän arbetsgivaren kommer tillbaka till förhandlingsbordet, säger Jan Even Nystad, vice ordförande för Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).

Facket är kritiska till att arbetsgivarna vill förändra utbildningen för lokförare.

– Vi accepterar inga försämringar kan leda till att säkerheten hotas, säger Jan Even Nystad till Arbetet Global.

Strejken har nu pågått i en månad. Enligt norsk lag måste medlare kallas in. Men medlingsförsöket under torsdagen misslyckades. Det statliga järnvägsbolaget NSB, uppger  att det är tråkigt att passagerare drabbas.

– Men så länge facket försöker diktera vilka kompetenskrav våra lokförare ska ha ser vi ingen möjlighet att lösa konflikten, säger Åge Christoffer Lundedy, kommunikationschef på NSB.

Arbetsgivarna anser att förhandlingarna om lokförarutbildningen inte hör hemma i kollektivavtalsförhandlingar om löner och andra arbetsvillkor. De anser att frågan om hur lokförarutbildningen ska utformas istället bör lösas i trepartsförhandlingar där även staten deltar.

Lokförarfacket anser att arbetsgivarna plötsligt bytt åsikt.

– Hur utbildningen ska se ut har vi reglerat i kollektivavtal sedan 2001 och nu ändrar dem sig.

En förklaring är att den norska järnvägen befinner sig i samma situation som SJ gjorde för 20 år sedan. Trafiken håller stegvis på att avregleras och i februari nästa år ska NSB konkurrensutsättas.