En stor del av Rickard Nilssons arbetstid som bilmekaniker består av felsökning. ”Det kan ta lång tid.” Foto: Emil Langvad/TT

En stor del av Rickard Nilssons arbetstid som bilmekaniker består av felsökning. ”Det kan ta lång tid.” Foto: Emil Langvad/TT

Rickard Nilsson hämtar en Volvo S60. Den ska servas. Han öppnar motorhuven och skruvar bort locket till oljepåfyllning för att han ska komma ihåg att fylla på ny olja.

– Jag gör allt. Jag tar emot kunden, ringer kunden och tar betalt. Och det blir en helt annan feedback än tidigare. Både beröm och kritik, säger Rickard Nilsson.

– Med många kunder får man en personlig relation, säger han.

Han är bilmekaniker hos Bilia vid Jägersro i Malmö. Han kallas personlig servicetekniker, eftersom han gör betydligt mer än att laga bilar. Huvuddelen av bilmekanikerna på verkstaden jobbar som han gör, men det finns några kvar som jobbar som tidigare – det är både unga, som är på väg in i jobbet, och äldre, som vill ta det lugnare.

Rickard Nilsson kopplar en dator till bilen. Den visar flera felkoder. Ofta är koderna dock felaktiga och om något är trasigt syns det som regel på bilens eget varningssystem.

Nyss lagade Rickard Nilsson en polisbil som hade problem med låsen till bakdörrarna. Datorn föreslog att det var fel på låsen eller ett kabelbrott. Det var ett kabelbrott och det tog en arbetsdag för Rickard Nilsson att hitta den trasiga kabeln.

– Felsökning kan ta lång tid. Det går inte riktigt att ta betalt för.

För kunden finns en fast prislista för de olika jobben. För bilmekanikern finns tidverket som är en ackordsprislista och som bestämmer lönen.

För servicen på S60:an kommer en grå reservdelslåda med ett oljefilter. Och med en linbana strax under taket kommer en glödlampa. Den har Rickard Nilsson beställt för att en av lamporna bak måste bytas.

Han hissar upp bilen. Tömmer ut oljan. Undersöker bilens underrede. Släpper ner bilen. Fyller på ny motorolja och spolarvätska. Innan han kör iväg bilen ringer han kunden och berättar att den är klar.

– Det här är mitt första och enda jobb. Ska man jobba med bilar ska man vara här, säger han.

Han hoppas orka jobba tills han fyller 60 år. Men jobbet är hårt och sliter.

Göran Jacobsson

Klicka på tidslinjen för att se den större.

Klicka på tidslinjen för att se den större.

Om Rickard Nilsson

Gör: Bilmekaniker med ansvar för fakturering och kontakt med kunden. Ålder: snart 40 år. År i yrket: 20 år. Lön: 38 000–40 000 kronor i månaden, ackordslön. Utbildning: Fordonsteknisk linje på gymnasiet och 1 års vidareutbildning till bilplåtslagare. Fack: IF Metall. Bäst med jobbet: Jobba med bilar och arbetskamraterna – man blir tajta och hjälper varandra. Sämst: Stressen, ska hinna sina inbokade bilar. Felsökning och administration tar tid. Om bilmekaniker Antal: 15 900 arbetar på Motorbranschavtalet – 4 procent är kvinnor. Av dessa 15 900 är drygt 9 000 tekniker och mekaniker och av dessa jobbar ungefär 3 500 med personbilar. Lön: Genomsnittslön i branschen är 27 755 kronor i månaden – ob och övertid är inte inräknat. Fordonstekniker, som arbetar mer självständigt och har administrativa arbetsuppgifter, har ungefär tusen kronor mer. Dessutom är lönerna högre i Stockholm och de som lagar lastbilar tjänar några tusen mer. (Lönestatistiken är insamlad av Svenskt Näringsliv). Utbildning: Treårig gymnasieutbildning på Fordonstekniskt program. Framtid: De närmaste tre åren behöver branschen anställa omkring 5 500 personer. Två tredjedelar av dem är arbetare som mekaniker, tekniker, billackerare och folk som jobbar med reservdelar. Källa: Motorbranschens yrkesnämnd