UME≈ 20130410 Trafikpolis genomfˆr en inspektion av tunga lastbilar p E4 sˆder om Ume Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX / Kod 10180

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Särskilda trafikpoliser ska stoppa oschyst konkurrens på vägarna. Regeringen satsar hundra miljoner på fyra år.

Utländska fordon utför många transporter även inom Sverige. EU-regler för cabotage, inrikes transporter med utlandsregistrerade fordon, ger utländska åkerier rätt att efter transport till Sverige ta tre inrikesuppdrag under sju dagar innan de lämnar landet, men reglerna missbrukas.

Enligt Transport är det inte ovanligt att utländska företag stannar länge i Sverige och att de utländska förarna har betydligt sämre lön och villkor än sina svenska kollegor. Facket har länge efterlyst åtgärder för att stoppa den oschysta konkurrensen och nu ska åtgärder sättas in. Särskilda cabotagepoliser ska ut på vägarna.

Medlemstidningen Transportarbetaren berättar att regeringen satsar hundra miljoner kronor på särskilda trafikpoliser som enbart ska arbeta med cabotage. Polisen får 25 miljoner årligen under fyra år till uppdraget som ska utföras med den danska polisens cabotagearbete som förebild.

– Det är jättepositivt. Kul att det äntligen händer något i den här frågan. Sedan vet jag inte hur många poliser det räcker till men 25 miljoner är ju betydligt mer än noll. Vi behöver poliser som är specialutbildade i de här frågorna, säger Tommy Jonsson, ombudsman på Transport som arbetar med att stoppa vägfusket i det fackliga projektet ordning och reda i åkeribranschen.