Martin-K-webbledartopp

Hårdrockgruppen Truckfighters har gjort en musikvideo med motiv från förra sommarens mord på Lisa Holm, en video som genast orsakat en storm av protester.

Och naturligtvis är det en sällsynt osmaklig jakt på uppmärksamhet som ligger bakom. Men Truckfighters är långt ifrån ensamma. Våra egna kulturhjältar P O Enquist och Jan Troell har gjort samma sak, liksom ett känt klädesföretag och många andra.

I alla dessa fall har marknadskrafterna vunnit över etik, moral och vanlig medmänsklighet. Och återigen ser vi att sex och våld finner luft som försäljningsknep varje gång den mänskliga empatin försvinner.

Det internationella skivbolaget bakom hårdgruppens video, Century Media, har ingenting att invända. En så dramatisk mordhistoria som den om Lisa Holm kan ju ge intäkter.

Bra intäkter gav också Il Capitano, den film som Åmselsemorden där PO Enquist skrev manus och Jan Troell regisserade.

Och det svensk-tysk-dansk-finska konsortium som bildats runt filmproduktion jublade säkert av glädje över de pengar de kunde tjäna på att en familj i Åmsele utraderades.

Klädföretaget Benetton blev i början av 2000-talet kända för att de använde autentiska bilder från döende aidssjuka, från krig och på amerikanska dödsdömda fångar i sin reklam.

Reklamkampanjen uppmärksammades naturligtvis. Och Benetton sålde ännu mer.

Att den ganska okända gruppen Truckfighters är ute och seglar i de ryggradslösas träskmarker med sin video är självklart. Men det är lite svårt att inse varför en hårdrockgrupp ska dömas hårdare än de övriga. De agerar utifrån samma drift till vinstmaximering som tyvärr alltför många andra samvetslösa företag visar upp.

Moral och vinstmaximering har sällan gått hand i hand när marknadskrafter får verka fullt ut, varken hos våra kulturmän, hos en hittills ganska okänd hårdrockgrupp eller hos de företag som står bakom dem.