E4:an i januari 2016. En omkullvält lastbil blockerar motorvägen och långa köer har bildats. Två personer som färdades i lastbilen fördes till sjukhus. Foto: Marcus Ericsson / TT

E4:an i januari 2016. En omkullvält lastbil blockerar motorvägen och långa köer har bildats. Två personer som färdades i lastbilen fördes till sjukhus. Foto: Marcus Ericsson / TT

Tunga lastbilar är inblandade i allt fler dödsolyckor på svenska vägar. Nu kräver Transport att berörda myndigheter analyserar olyckorna.

Antalet dödsolyckor i trafiken där en tung lastbil är inblandad har ökat i år. De senaste åren har antalet legat runt 20 mellan januari och juli. I år var det 33 stycken under samma period.

– Det är viktigt att dessa olyckor blir analyserade. Det krävs mer arbete från berörda myndigheter för att se bakomliggande orsaker, säger Martin Miljeteig, ombudsman på Transportarbetareförbundet med ansvar för bland annat trafiksäkerhet.

Enligt Transportstyrelsen är det svårt att avgöra exakt vad som lett till att olycksstatistiken skjutit i höjden just i år. Också Martin Miljeteig menar att det inte alls är säkert att det går att hitta mönster i olycksstatistiken.
– Det låter lätt när man säger att man ska analysera olyckor men det är inte lätt. När dödsfallen ökade bland yrkeschaufförer 2014-2015 hittade vi inget som stack ut. Det finns väldigt många faktorer att se över, säger han.

Som exempel nämner Martin Miljeteig vägunderlag, däckslitage, arbetsschema och planering.
– Vi ska först och främst gå ut till berörda företag som varit inblandade i olyckorna. Jag förväntar mig att de gör egna interna utredningar.

 

Fakta: Dödsolyckor

Så många dog i olyckor där en tung lastbil var inblandad januari – juli.

2012: 19
2013: 22
2014: 22
2015: 19
2016: 33

Källa: TT