Nya snabbtåget MTR Express (t v) skall konkurrera med SJ på sträckan Stockholm - Göteborg. Foto: Pontus Lundah

Två tågvärdars ob hamnar i Arbetsdomstolen sedan företaget dragit in ersättningen.

Två tågvärdar har under drygt ett års tid inte fått ob-ersättning när de har ”håltimmar” i jobbet på andra orter än hemmet. Nu stäms bolaget till Arbetsdomstolen. Enligt facket är det ett pilotfall som berör samtliga tågvärdar.

Tågvärdar som jobbar för Transdev Sverige (tidigare Veolia Transport) där bolag som Krösatågen, Kustpilen och Öresundstågen ingår har tidigare fått ob-ersättning för så kallad ”tjänstgöringsfri uppehållstid”. Det handlar om tid man får vänta på andra orter, långt från hemmet, i väntan på tåg som ska ta en på nästa pass. Sedan cirka ett år  får de inte längre den ersättningen. Via fackförbundet Seko och de fackliga juristerna på LO-TCO Rättsskydd stämmer man nu bolaget för brott mot kollektivavtalet.

Stämningsansökan rör två tågvärdar, som skulle fått närmare 2 300 kronor i månaden i ob sedan ett år tillbaka. Men enligt stämningen är parterna överens om att de båda utgör ett pilotfall. Resultatet av stämningen kommer att påverka ”samtliga förbundets medlemmar som har tjänstgöringsfria uppehåll i sitt arbete” skriver man.

Fackets jurister yrkar att bolaget ska betala summan, 2 290 kronor per månad, sedan den första juni förra året fram tills dess att huvudförhandling sker i Arbetsdomstolen. Samt 10 000 kronor till var och en av de båda tågvärdarna i skadestånd. Och 200 000 kronor till förbundet för brott mot kollektivavtalet.