Det går bra för Volvos personbilstillverkning. Med en försäljningsuppgång på över tio procent under årets första sju månader jämfört med förra året ser det ljust ut.

Går det bra för Volvo, går det också bra för underleverantörerna som kan komma att nyanställa.
-Vi tror att det stora uppsvinget kommer att komma när tillverkningen av den nya V90, efterföljaren till V70, kommer igång, säger Fredrik Sidahl, vd i underleverantörsorganisationen FKG (Fordonskomponentgruppen) till Arbetet.

I Torslandafabriken tillverkas Volvos stora XC90, som blivit en stor försäljningssuccé och lett till att fabriken infört ett helt nytt skift för att möta efterfrågan.
Där kommer också den nya V90 att tillverkas.

I USA, den största marknaden, ökade försäljningen under juli med över 50 procent jämfört med juli förra året enligt ny statistik från Volvo Cars.

Hittills i år har Volvo tillverkat närmare 300 000 bilar och siktet är inställt på att slå förra årets rekord 503 000 bilar. Trots att man på den svenska marknaden noterar en rejäl nedgång på drygt elva procent. Framförallt beroende på att den populära V70 har slutat tillverkas.
-I år ska vi slå det, så det blir ett nytt rekord, absolut säger Stefan Elfström, talesperson för Volvo Cars till TT.

För Fredrik Sidahl i FKG är Volvos framgångar i världen ljuv musik, efter branschens svåra år när Saab försvann.
-Volvo är en fabrik, som driver många andra fabriker. När Volvo växer, spiller framgången över också på oss, med nyanställningar eller produktivitetsökningar som följd.

Han och FKG som organiserar 350 medlemsföretag, räknar med att underleverantörerna kring Volvos person- och lastbilstillverkning och Scanias lastbilar sysselsätter drygt 70 000 anställda. Räknat i ytterligare led är bortåt 400 000 löntagare beroende av att fordonstillverkningen i Sverige går bra.

Men med bara en stor kund finns det också problem.
-Det är en läxa alla dragit när Saab lade ner i Trollhättan, att beroendet blir stort bland oss underleverantörer.
-Vi försöker ha flera uppdragsgivare, för att kunna möta också nedgångar och vi arbetar för att det ska komma hit ytterligare en biltillverkare. Fabrikerna i Trollhättan finns ju kvar liksom folket som kan bygga bilar, säger Fredrik Sidahl.