Almedalen, en plats där påverkan pågår. Foto: Leif R Jansson/scanpix

I helgen drar Almedalsveckan igång. LO, TCO och Svenskt Näringsliv spenderar miljoner för att sprida sina budskap. Men Saco stannar hemma. 
– Vill man nå ut med sina budskap är inte det rätt forum, säger Thomas Jartsell, pressansvarig på Saco.

I år har LO tio egna programpunkter i Almedalen. LO har seminarier i en krog på Hamnplan i Visby som står öppet måndag till fredag. Temat för i år är jämlikhet. Bland annat ordnas ett seminarium om hur diskriminering, främlingsrädsla och rasism påverkar målet om jämlikhet negativt och hur man ska tackla det.

Den sammanlagda budgeten för LO i Almedalen landar på 1,4 miljoner kronor.
– Vi ska vara kostnadseffektiva. Vi är cirka 20 personer som åker dit, men de flesta är bara där en natt och vissa åker över dagen, säger Nina Andersson, politisk sekreterare på LO.

Hur viktig är veckan för er?
– Vi är arbetarnas röst bland makthavarna.

TCO och nio av dess medlemsförbund samlas i ”TCO-parken” i Visby. Även TCO skickar ett 20-tal medarbetare till Gotland och budgeten är skriven till strax över 2 miljoner kronor.
– Almedalsveckan är viktig för TCO som påverkansorganisation, men vi fortsätter bara med det arbete vi bedriver alla andra dagar på året, säger Lisa Wärn, kommunikationschef på TCO.

Nytt för i år på TCO:s program är ”Kompromisskampen” där sex företrädare från de politiska ungdomsförbunden ska tävla i lag i bästa politiska kompromiss.

– Andra format vi testar är workshops i mindfulness som en del i arbetet med ett hållbart arbetsliv, och temaluncher med vår ordförande Eva Nordmark, säger Lisa Wärn.

Svenskt Näringsliv håller nere på kostnaderna genom att anordna sina elva seminarier vid regionkontoret i Visby. Därutöver hålls ett alkoholfritt mingel. Men vad aktiviteterna kostar vill presschefen Peter Isling inte berätta.

Hur betydelsefull är Almedalsveckan för Svenskt Näringsliv?
– Det är fortfarande en relevant mötesplats för att diskutera viktiga frågor med olika samhällsaktörer, säger Peter Isling.

Saco däremot har bestämt sig för att inte arrangera egna verksamheter. Men flera av dess medlemsförbund är på plats.

– Det är första gången vi väljer att inte medverka. Vi arrangerade Makro, ett samhällsekonomiskt forum, i början av juni istället, säger Thomas Jartsell, pressansvarig på Saco.