Rekryterarna tipsar: Att tänka på vid ansökan och intervju
De har stenkoll på vad som funkar och inte när du söker jobb. Rekryteringsansvariga på Axfood (Hemköp, Willys m fl), Clas Ohlson, Ikea och Elgiganten delar med sig av sina bästa tips.

Kassaledaren Kirsi Järvenkylä är en av dem som är med i Bauhaus talangprogram.
Tydlig ansökan
Ansökan ska vara anpassad till den lediga tjänsten, inte ett massutskick. Var tydlig med vad du vill nu och i framtiden. Företagen vill ha personer som kan utvecklas inom organisationen.
Förbered intervjun
Visa att du är intresserad av företaget och har läst på till intervjun.
Låtsas inte att du kan mer än du gör, det genomskådas. Bättre att säga att du inte kan allt men vill lära dig. Att ge exempel på en situation, som ett kundmöte, där du gjort bra ifrån dig är bra.
Referenser
Förbered referensen på att någon kommer att ringa och be den att vara uppriktig.
Har du inte några jobbreferenser kan det funka lika bra med en lärare eller scoutledare.
Undvik detta!
Det är viktigt att ställa upp på företagets värderingar. Det kan handla om allas lika värde och mångfald. Uttrycker du dig fördomsfullt på intervjun är det ingen hit.
Efterfrågad kompetens
Digital kompetens, nyfikenhet på ny teknik. Ha koll på hur kunder vill handla, sociala medier.
Sälj- och servicefokuserad, kostnads- och kvalitetsmedveten.
Erfarenhet inom detaljhandel.
Utbildningar inom handel, t ex handelsprogrammet, digitalisering och Visual Merchandiser.
Initiativkraft, det kan vara att du dragit till England och pluggat i ett par månader.
Ledaregenskaper och koll på trender inom ledarskap för den som vill bli chef.
Källa: Rekryterarna på Axfood, Clas Ohlson, Ikea och Elgiganten.