– Caro & El Club är också en del av svensk kultur. Att få känna det är en dröm; det är lyckad integration, säger Caroline Schröder om bandet där Julián Vigil är gitarrist. Foto: Claudio Bresciani/TT

– Caro & El Club är också en del av svensk kultur. Att få känna det är en dröm; det är lyckad integration, säger Caroline Schröder om bandet där Julián Vigil är gitarrist. Foto: Claudio Bresciani/TT

Miljoner flyktingar och många barn – latinoduon Caro & El Club tillägnar dem sången Sigo Cantando, där också popartisten Marit Bergman gästar. 

– Om mina föräldrar kommit nu hade de kanske inte fått stanna, säger sångerskan Caroline Schröder, som är född och uppvuxen i Stockholm, men vars mamma och syskon kom till Sverige efter att pappan flytt militärdiktatur och fängelse i Uruguay på 1970-talet.

Också musikern Julián Vigils föräldrar kom som politiska flyktingar från Uruguay. Paret träffades genom musiken och upptäckte sina gemensamma referenser under en vistelse i Latinamerika.

Albumet, som bär titellåtens namn, handlar om ”livet”. Lite pretentiöst, säger de, men så blev det på grund av de senaste årens avgörande händelser. Låten Laura handlar om dotterns födelse och Consuelo, Tröst, innehåller en vaggvisa som Juliáns pappa skrev i fängelset, till sitt ännu ofödda barn.

Sigo Cantando betyder ”jag fortsätter sjunga” och på ett mer bildligt plan ”fortsätt kämpa”, säger Caroline Schröder. Pengarna från releasefesten förra veckan går till UNHCR:s flyktingarbete.

Att de nu på andra albumet sjunger på spanska beror på att det passar med musikstilen: pop och folkmusik med latinoinfluenser och ”stråk av tango nuevo och elektrotango” för att citera musikmagasinet Lira. Liksom att många i Latinamerika, där de ofta spelar, inte förstår engelska.

– För mig gör det att avståndet till mina rötter känns kortare, säger Caroline.

– Jag är tacksam för att mina föräldrar gav mig den latinamerikanska delen av mitt kulturarv, det gör mig och i förlängningen också Sverige rikare. Samhället måste se till att alla delar av människan får plats, sägar Julián, som tycker att Sverige är ”extremt bra på det”.

– Menar du då eller nu? undrar Caroline.

– Nu. Allt kan alltid bli bättre så klart, säger han och berättar att Reva-debatten blev startskottet för skivan.

LÄS ARBETET KULTURS MIGRATIONSTEMA

Därför vill vi se flyktingepos på film

Bearbeta med både barn och vuxna

Berättelser från förvaren