In this photo taken Sunday July 18, 2010 co-pilot, Paul Mrocka, left, and senior pilot John Tutun look at the Honeywell Aerospace synthetic vison display, left and right, in the cockpit of a Gulfstream jet during a test flight to demonstrate the safety technology on the eve of Farnborough International Airshow, Farnborough, England. Flying over the white cliffs of Dover, the eyes of the two pilots of the Gulfstream 450 jet are glued to a flight deck display, rather than gazing out at southern England's rare almost cloudless sky, as they head toward a nearby runway. Honeywell pilot John Tuten and his co-pilot are testing out what the U.S. aviation company calls the "cockpit of the future" _ technology designed as much to meet ever increasing demands for fuel efficiency as to improve aviation safety. (AP Photo/Sang Tan)

Foto: Sang Tan/TT

Strejkvarslet mot SAS handlar om att en högt avlönad yrkesgrupp, piloterna, vill spränga märket på 2,2 procent i småbitar. Men pilotfacket kan knappast räkna med framgång sedan medlare kopplats in. Märket gäller för alla sa Medlingsinstitutets generaldirektör senast under torsdagen.

På fredagsförmiddagen pågår intensiva försök av medlarna att ena parterna för att undvika pilotstrejken. Den bryter ut klockan 18.00 om inget avtal finns innan dess. Svensk Pilotförening avvisade det första medlarbudet på torsdagskvällen.

– Det ligger under de krav på förbättringar och löneökningar som SPF tidigare har framlagt, skriver facket i ett pressmeddelande.

SAS kontrar genom sin arbetsgivarorganisation Svenska Flygbranschen (SFB) och hävdar att facket vill ha betydligt mer än märket på 2,2 procent. Arbetsgivarna accepterade medlarbudet.

– Pilotfacket kräver fem gånger mer än vad medlarna föreslår och vad övriga på arbetsmarknaden har accepterat. Det är oseriöst, säger Mattias Dahl, vd Svenska Flygbranschen, i ett pressmeddelande.

Enligt uppgift från SFB ligger snittlönen för en pilot på SAS närmare 80 000 kronor i månaden. En erfaren kapten tjänar mer än så. Men löneökningar på 1 500 kronor till 2 000 som märket skulle ge duger inte. Pilotfacket kräver mer. Facket hävdar att man de senaste åren inte ens fått ut vad märket skulle ha gett, den normering av löneökningarnas storlek som industrisektorn står för.

– Ändå förväntas vi nu, 2016, acceptera att SAS företagsledning och SFB helt plötsligt menar att lönemärket är den enda relevanta parametern i vår kollektivavtalsförhandling, skriver pilotfacket i pressmeddelandet om sitt nej till medlarbudet.

­Svensk Pilotförenings varsel omfattar omkring 300 piloter. All inrikes trafik samt flygningar i Europa stoppas under fredagskvällen den 10 juni. Pilotfacket hävdade i samband med varslet att löneutvecklingen för SAS piloter har varit bland de sämsta i branschen. Förbundet vill vända trenden och åtminstone börja minska gapet i relation till en marknadsmässig nivå, skriver Svensk Pilotförening i varselmeddelandet.

Men piloterna kan knappast få mer än 2,2 procent utan att gå med på andra villkorsförsämringar som sänker SAS kostnader. Det beror på att fack och arbetsgivare har kopplat in medlare.

En generalorder från Medlingsinstitutets ledning är att märket ska hållas. Avtalets värde ska vara högst 2,2 procent på en tolvmånadersperiod, sa dess generaldirektör Carina Gunnarsson till Arbetet så sent som under torsdagen.

– Det Medlingsinstitutet följer är industrinormen, det vill säga den konkurrensutsatta industrins avtal, säger hon.

Anledningen till uttalandet är en annan konflikt. Inom städsektorn kräver Fastighets och Seko 590 kronor till de lågavlönade städarna som har snittlönen 22 300 kronor i månaden. Både motparten Almega och Svensk Näringsliv dundrar mot fackens krav och kräver att de ska hålla sig inom märket. Enligt arbetsgivarnas beräkningar skulle städfacken spräcka märket med 0,45 procent.

Pilotfacket har en annan svårighet. De kan knappast gå med på villkorsförsämringar i form av längre arbetstider eller sämre scheman för att betala en höjning av lönerna med mer än märket. Piloterna gick med på ”en veritabel slakt av sina tjänstepensioner” och fler arbetade timmar när SAS var nära konkurs 2012.

LÄS OCKSÅ

”2,2 procent är det märke som gäller”

Flygstrejk hotar fotbollsfans EM-närvaro