Foto: Tomas Oneborg/TT

Kan väljas om. Kan inte väljas om. En åldersstrid har blåst upp kring Transports ordförande Lars Lindgren som vill ställa upp som ordförande en period till. Nej, säger en majoritet av förbundsstyrelsen och hänvisar till att han faller för åldersstrecket.

Vi måste jobba lägre upp i åldrarna, säger de politiker som är oroliga för pensionssystemets hållbarhet. En person som som vill ställa upp och vill arbeta längre är Transportbasen Lars Lindgren. Han kandiderar för en ny period på kongressen om ett år. Kruxet är att han fyller 60 år och omfattas av förbundets tidigare så generösa pensionsvillkor.

Numera har förbundet höjt pensionsåldern till 65 år. Inga problem alltså, kan tyckas. Men så är det inte. Lars Lindgren omfattas av de gamla reglerna och har pensionsåldern 60 år.

Mot bakgrund av utvecklingen på arbetsmarknaden ser Lars Lindgren det som helt naturligt med en fortsättning som löntagare.

– För egen del känns det som jag har mycket kvar att ge. Jag kan inte tänka mig att sluta arbeta i maj nästa år när jag fyller 60 år. Jag fortsätter gärna som förbundsordförande i stället för att ta jobb någon annan stans, säger han till tidningen Transportarbetaren.

När förbundsstyrelsen diskuterade dilemmat med skilda pensionsåldrar inom förbundet fick Lindgren och de två andra i verkställande utskottet (VU) lämna rummet. Styrelsen kom fram till att ledamöter i VU som uppnått pensionsålder inte kan väljas om.

Men Lars Lindgren ger sig inte, utan hänvisar till lagstiftningen som ger alla rätt att arbeta till 67 års ålder.

– Lagen är glasklar. Det är en bestämmelse som fack och arbetsgivare inte kan avtala bort.

– Jag har bestämt mig för att kandidera. Men jag har ingen prestige. Blir jag inte vald på kongressen reser jag mig och går, säger han till Transportarbetaren som avslöjade ålderstriden.